Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Nytt svenskt matföretag startat av kock och livsmedelsinnovatör

Nytt svenskt matföretag startat av kock och livsmedelsinnovatör

av Livets Goda

Nytt svenskt matföretag: För att öka andelen svenska produkter i hyllan lanseras ett nytt livsmedelsföretag ”Finaste av…” av Lisa Lönner och Maja Påhlman, systrar från en mat-älskande familj. Finaste av producerar välsmakande, naturligt förädlade matvaror i Sverige, på svenska råvaror.

Nytt svenskt matföretag

Nytt svenskt matföretag

Med eget kapital och en första investerare har företaget producerat en Från Sverige-märkt Svensk Ketchup på nära 100 procent svenska råvaror i större skala. I Sverige är varannan tugga vi äter importerad och av klimat- och miljöskäl likväl som risker för krig eller för ekonomin måste den svenska försörjningsgraden ökas.

Vi har antagit utmaningen att se till att fler produkter i mataffärens hylla är svenskproducerade och naturliga. Lokalt. Cirkulärt och riktigt god smak är våra kärnvärden. Vi börjar med tomaten som är en stapelvara i svenska hem” säger Lisa Lönner, mer känd som kocken Husmor Lisa.

Maja Påhlman, tidigare innovationschef på bl a Lantmännen och ICA fortsätter: “I Italien och Frankrike finns ett brett utbud av premium-produkter tillverkade på lokala råvaror. I Sverige har mycket av den industriella kompetensen gått förlorad. Vi ser ett gap på marknaden i denna kategori som omsätter miljarder”.

Med Maja Påhlmans kompetens inom livsmedel, skalas nu de produkter som i tio år utvecklats och tillverkats i Husmor Lisas restaurang för att hållbart bevara årets skörd och spara både el och utrymme. Deras första investering av externt och eget kapital har gått till en större industriell produktion i två skånska fabriker. Det är kemiskt komplicerat att framställa grönsakskonserver så processen har varit gedigen.

Nytt svenskt matföretag

“Att skapa välsmakande mat i större skala har jag arbetat med länge, det som  känns roligt är att detta gått på ett par månader. Lisa och vår bror Lars har arbetat ihop länge, jag kompletterar med lång erfarenhet i branschen” säger Maja Påhlman.

Produkterna är ett premium-sortiment och ska från och med nästa vecka börja säljas in på ICA-butiker och andra delikatessaffärer där konsumenterna är kräsna och uppskattar kvalitet. Ett provsortiment har redan funnits på ett fåtal butiker under förra året som ett test och de mottogs väl. Finaste av-plattformen heter nu Finaste av Lisa och ska expanderas till Finaste av andra, mathantverkare eller kockar som kan dra nytta av marknadsplattformen. Bolaget söker nu nya investerare och går in i sin första, tidiga kapitalrunda

Vi är så stolta över förtroendet från vår första investerare och vi avser att bidra till att öka utbudet av förädlade svenska produkter. Vår affärsidé är att utmana där det behövs god smak, lokala råvaror och naturliga förädlingsmetoder. Bra mat för varje dag, avslutar Lisa.

FAKTA OM FÖRETAGET och PRODUKTERNA

FÖRSÄLJNING – testförsäljning Proof of Concept

Det senaste året har ett brett urval av de fram till nu småskaligt producerade produkterna testats på fyra butiker i Stockholm: Sabis Fältöversten, ICA STOP Täby, ICA Resarö och ICA Supermarket Waxholm. Olika placeringar har utvärderats och produkterna har sålt mycket bra. Detta är en bra förberedelse inför att den nya ketchupen som finns i stor skala säljs in.

Med hjälp av fokusgrupper har smakbalansen på ketchupen utvärderats och receptet har gått igenom olika testfaser för att få ihop konsistens och smak i större skala.

Ketchupen är kokad av Grönsakshallen Sorunda Syd och buteljerad av Balsgård Foodtech AB. Byrå för kampanj och design är PRAT PR. Hemsida skapad av Ruben Salas.

SORTIMENT

  • Svensk Ketchup på 98,4% svenska råvaror med sötma från äpplen som tagits omhand från Tosterup Gård AB.
  • Bolognesepå svenska råvaror i glasburk med hållbarhet 2 månader
  • Boeuf Bourguignon på svenska råvaror med hållbarhet 2 månader
  • Tomatbas med svenska tomater och färsk basilika, hållbarhet ett år
  • Tomatsås med svenska tomater och färsk bsilika, hållbarhet 6 månader
  • Marmelader, inlagd frukt, inlagda grönsaker, örtsalt och andra säsongsprodukter i mindre serier på beställning.

OM NATURLIG GRÖNSAKSKONSERVERING I GLASBURK
Att konservera grönsaker och köttprodukter naturligt med lång hållbarhet är en vanlig metod både för mindre och större livsmedelsaktörer i södra Europa.

Det är mer kemiskt komplicerat och det finns många riskfaktorer att ta hänsyn till men metoderna är vitt spridda och de traditionella recepten ärvda i generationer bland annat i syskonen Lönners familj är vedertagna.

Att konservera i glasburk är relativt ovanligt och har låg spridning i Sverige men passar vår region utmärkt då vi har kraftiga säsonger. Glasburken är fördelaktig då den är helt tät och det går att med tryck och ånga skapa ett vacuum. Det är viktigt att arbeta under den säsong som finns men med rätt teknik går det att få en hållbarhet på upp till två år.

Lisa Lönner, känd som Husmor Lisa, driver sedan tio år restaurang med eget hållbart kretslopp i sin skärgårdsvilla på Resarö, Waxholm där hon tar emot sällskap i familjens matsal med utsikt över fjärden. Från början civilekonom inom finansiell ekonomi och med trettioårig karriär bakom sig i consumer insights och strategisk kommunikation inom FMCG var det ett vågat karriärbyte. Lisa har gått utbildning i fransk grönsaksförädling och matkemi i Kristianstad. 

Maja Påhlman är civilekonom med designinriktning, och har arbetat som innovationschef och produktutvecklingschef på bl a Lantmännen, Nobia och ICA. Hon är känd i branschen för sin innovationskompetens och står bakom många nya produkter ibranschen. Driver idag ett innovationskonsultföretag med kunder inom livsmedel utöver företaget Finaste av.

RELATERAD LÄSNING