Det senaste decenniet har kommunikationsbyrån Oh My gått från att doppa
tårna i mat och dryck-segmentet, till att nu stå stadigt rotade med två fötter i
det. Därför lanserar Oh My nu en satsning som kommer att omfatta både
restaurang och konsumentprodukter.
– Vi har gjort resultat som visar att vi kan det här, säger Frida Ågren,
affärsområdesansvarig på Oh My Mat & Dryck.
En sommelier, en extraknäckande krogknegare, en produktdesigner och en
meriterad konsumentproduktsexpert. Och punchlinen i den här Bellman-doftande
uppradningen är – ett starkt team med en gedigen passion för mat och dryck. Med all
den kompetensen under ett och samma tak har det blivit naturligt att kunder inom
segmentet mat och dryck trillat in på Oh My de senaste åren. Därför kommer nu
satsningen på restaurang- och konsumentprodukter som ett eget affärsområde
naturligt.
– Vi har gjort mängder av jobb inom segmentet, men varit dåliga på att visa upp och
sälja in att vi är jävligt duktiga på mat och dryck. Vi har stor erfarenhet och förståelse
för branschen och vet att den skiljer sig från många andra både i hur den fungerar
och vilka ekonomiska förutsättningar man har som krögare. Det här är ett
passionsprojekt där vi känner att vi har chansen att göra skillnad samtidigt som vi har
riktigt kul på vägen, säger Frida Ågren.
En viktig insikt kring att jobba inom krogbranschen är att det är en helhet som lockar
betalande gäster att komma in – och att komma tillbaka.
– Ett restaurangbesök handlar inte bara om vad som som landar på tallriken. Det kan
vara allt från menydesign, porslinet, badrumsutformning eller vilken playlist som
rullar. Vi jobbar nära våra kunder och har dessutom egen erfarenhet från branschen
vilket gör att vi vet vad man söker i en restaurangupplevelse. Hela vägen från att
man googlar ”restaurang+valfri stad” tills att man slår sig ner på krogen, säger
Andreas Johansson, kreatör på Oh My.
Facit Bar i Umeå är en krog som Oh My arbetar nära med och där man varit med och
tagit fram hela restaurangkonceptet. Allt från webb och branding, till sociala medier
och pressbearbetning. För arbetet med Facit Bar prisades Oh My bland annat med
guld i Svenska Publishingpriset. Emil Åreng är en välkänd bartender och kreativ chef
Facit Bar.
– Oh My har verkligen fattat vilka vi är och vad vi vill göra på Facit. Vårt grafiska
manér och hur vi kommunicerar ska kännas som oss. Ditt besök hos oss börjar
redan när du ramlar in på vår webb eller i våra sociala medier, och där har vi
verkligen träffat rätt. Idag känns Oh My snarare som våra medarbetare än något
annat och det är precis som vi vill ha det, säger han.
Konsumentprodukter är en annan viktig del av Oh My Mat & Dryck, där har Oh My
hjälpt bland annat Smiling Cashew, Gin Gin och This is How med allt från branding till
paketeringsdesign, men även tagit fram go-to-market strategier och stöttat i
affärsutveckling och entreprenörskap.
– Vi jobbar mycket med produktdesign och konsumentproduktsstrategi där vi har gott
om kompetens inom Oh My. Och vi har dessutom vunnit priser för vår produktdesign.
När vi får jobba nära entreprenörer och vara behjälpliga från ruta ett blir vi extra
glada. Vi har gjort resultat som visar att vi kan det här och därför känns det riktigt kul
att göra en uttalad satsning på just mat och dryck, säger Frida Ågren.
Satsningen lanseras till våren på en pop-up krog i Stockholm där Oh My bjuder på
mat från stjärnkock, en genomarbetad vinlista och duktiga bartenders.
– Vi vill visa att vi fattar branschen och kommer så klart att samarbeta med några av
våra nuvarande kunder för att kunna erbjuda en kul och bjussig sittning. Servering
står vi själva för, där har vi mycket erfarenhet. Inbjudningar kommer inom kort och
känner man att det här är något man borde bli bjuden till så hör man av sig, men
lovar inget, säger Andreas Johansson