Ökat intresse för meze till grund för nya lanseringar från Salakis

av Livets Goda

Salakis lanserar Labneh och Ayran för att möta den ökande efterfrågan på meze. Populariteten bekräftas både av försäljningsstatistik från Salakis, ett varumärke som tagit matkulturen från Medelhavet till Sverige, samt av en nyligen genomförd Sifo-undersökning av Verian. Var tredje svensk (33 procent) tror att meze i någon utsträckning kommer öka i popularitet under kommande år. Bland unga vuxna i åldern 18–29 år ökar siffran till 43 procent, enligt undersökningen.

Under senaste året har det skett en ökning av försäljningsvolymen i kategorin för gräddprodukter, där exempelvis turkisk yoghurt ingår, med tre procent*. Jämfört med kategorins utveckling ser vi att Salakis har en ökning på 15 procent, därmed en ökning fem gånger så stor i procentenheter som den totala kategorin**.

– Vi har länge kunnat se en vurm för matkulturen från medelhavet, inte minst småplock eller meze som konceptet kallas i regionen. Att låta middagen bli en mezebuffé är ett härligt och okomplicerat sätt att umgås på med sina nära och kära, samtidigt som man får njuta av riktigt god mat, säger Christina Welander, varumärkesansvarig för Salakis hos Skånemejerier.

Med varumärket Salakis jobbar Skånemejerier ständigt med att utveckla nya produkter för att tillgodose svenskarnas höga efterfrågan på östra medelhavsköket. Under hösten har Salakis bland annat lanserat Salakis Labneh, en krämig naturell färskost gjord på avrunnen yoghurt, och Salakis Ayran, en uppfriskande turkisk yoghurtdryck. Både är typiska inslag på mezebuffén och något som spås växa i populärt enligt Sifo-undersökningen.

– Våra nya produkter är inte bara ett perfekt komplement till en mezebuffé, redo att serveras som de är. De kan också ta en sås, en röra eller en gryta till nya höjder. Ett tips är även att använda vår nya labneh som ett pålägg på frukostmackan eller att dippa ett pitabröd i, säger Christina Welander.

Under året har Salakis även lanserat sin populära turkiska yoghurt 1000 gram som laktosfri, samt en grekisk naturell yoghurt i portionsform med två olika smaker – vilket inkluderar riktig blåbärs- eller jordgubbssylt i botten av bägaren.

För att ytterligare stärka mezetrenden, har Skånemejerier dessutom för första gången precis lanserat en reklamfilm för Salakis som just nu går på tv och i digitala kanaler.

– Det har varit ett händelserikt och positivt år för Salakis på flera plan. Utöver fina marknadsandelar och innovativa produktlanseringar är vi extra glada över reklamsatsningen då den förhoppningsvis leder till att ännu fler konsumenter får upp ögonen för matkulturen från Medelhavet, avslutar Christina Welander.

*Ref.no.05857970, Date: 2024-11-15 Source: Based on NIQ RMS data, SE Grocery, Cream products, Sales volume %chg YA , MAT TY, 2024 W44 (Copyright © 2024, NIQ)

**Ref.no.05858592, Date: 2024-11-15 Source: Based on NIQ RMS data, SE Grocery, Cream products, Sales volume %chg YA , MAT TY, 2024 W44 (Copyright © 2024, NIQ)

Undersökningens resultat i korthet

  • Var tredje svensk (33 procent) tror att meze i någon utsträckning kommer att öka i popularitet bland den svenska allmänheten under de kommande 12 månaderna. Siffran ökar bland unga vuxna i åldern 18–29 år (43 procent), jämfört med personer i åldern 30–49 år (32 procent), 50–64 år (31 procent) och 65–84 år (28 procent).
  • 56 procent av svenskarna har konsumerat färdiga kalla såser under de senaste tre månaderna. Två av fem svenskar (40 procent) har konsumerat grekisk yoghurt under de senaste tre månaderna. Nära två av fem har också konsumerat turkisk yoghurt (38 procent). Tre av tio svenskar har konsumerat salladsost (30 procent).

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Skånemejerier. Den bygger på 1008 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 20 – 26 juni 2024.

Salakis Ayran
Storlek: 0,5 liter och 1 liter
Finns hos ICA
Rek. Pris: 13,90:- (0,5 liter) och 20,90:- (1 liter)

Salakis Labneh
Storlek: 180 gram
Finns hos City Gross
Rek. Pris: 24,95:-

Salakis Grekisk Yoghurt med smak av blåbär och jordgubbe
Storlek: 150 gram
Finns hos City Gross, Hemköp, Willys, ICA och COOP
Rek. Pris: 11,50:-

Salakis Turkisk Yoghurt Laktosfri
Storlek: 1000 gram
Finns hos ICA och Coop
Rek. Pris: 36,90:-