Hem NyheterNyhet WB Ölfantaster inte bara vita män i skägg

Ölfantaster inte bara vita män i skägg

av Christoffer Enquist

Det finns ingen tjejöl! Så låter parollen för kampanjen med samma namn som föreningen Ölgäris startat och som pågår under denna vecka, som avslutas med Internationella kvinnodagen, söndag 8 mars. Kampanjen syftar till att visa upp och bidra till en ölkultur som är inbjudande för alla.

– Det är hela branschen tillsammans som behöver arbeta mot de fördomar som spär på stereotypen om att ölfantaster bara är vita män i skägg, säger Josefine Törnqvist, ordförande i Ölgäris.

Initiativtagaren till kampanjen, Ölgäris, var från början en Facebook-grupp för ölintresserade kvinnor och ickebinära där proffs och amatörer kunde dela med sig av bilder, öltips och allmän kunskap kring just öl. 2019 tog man steget att starta en ideell förening som förutom Facebook-gruppens syften också fokuserar mycket på nätverkande, utbildningar och evenemang. Föreningen har utöver det också som syfte att påverka branschen till att bli mer jämställd och inkluderande.

#DetFinnsIngenTjejöl pågår på barer i hela Sverige
Föreningen har nu dragit igång kampanjen #DetFinnsIngenTjejöl som pågår under veckan 2-8 mars. En av kampanjens aktioner innebär att 25 barer runt om i landet bidrar genom att dela ut speciellt framtagna ölunderlägg till alla som beställer en öl.

– Det här är föreningen Ölgäris första internationella kvinnodag och vi vill göra något som involverar hela branschen. Med den här kampanjen har vi runt 25 ambassadörsbarer runt om i Sverige som backar Ölgäris arbete och som hjälper oss att sprida kampanjens budskap, säger Josefine Törnqvist om kampanjen.

Fördomar kring att öl inte är för tjejer
Parollen anspelar på begreppet tjejöl, som används för att beskriva och förminska vissa ölsorter som ”mesigare” och mindre smakrika. Begreppet är, enligt Ölgäris, bara ett exempel på fördomar kring att öldrickande inte är för kvinnor.
Förutom insatsen på internationella kvinnodagen publicerar man under veckan varje dag en intervju med olika personer från olika delar av ölkulturen på sin hemsida och i sociala medier. Först ut var bryggaren Jessica Heidrich som bland annat driver Waxholms bryggeri och Hop Notch Brewing.

För att delta i kampanjen uppmanar man alla att lägga ut bilder på öl eller sig själva och använda hashtaggen
#detfinnsingentjejöl.

Barer som deltar i kampanjen:
Borås: Biljard & Bar Göteborg: Brewdog Bar / Haket Karlstad: Good Guys Linköping: Backen / De
Klomp / VilleValla Pub (Studentpub, kräver studentleg) Malmö: BrewDog Malmö / Far i Hatten Motala:
Berggrens Öltapp & Mat Sala: Café Jernvägen Stockholm: Mikkeller Stockholm / Nya Carnegiebryggeriet /
Portal Bar / Sjätte Tunnan / Stockholm Brewing Co. / The Bishops Arms Hornsgatan /
Korvfestivalen Umeå: Tapas Bar Deli Visby: Gotlands Bryggeri Västerås: The Bishops Arms
Västerås Växjö: Chapter House Örebro: The Bishops Arms Örebro Östersund: Artut

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING