Ornellaia Vendemmia d’Artista 2019 ”Il Vigore”

av Livets Goda

Välgörenhetsauktionen av Ornellaia Vendemmia d’Artista 2019 ”Il Vigore” organiserad av Sotheby’s startar den 5 oktober och pågår till den 19 oktober. De svenska konstnärerna Nathalie Djurberg och Hans Berg har formgett denna årgångs specialetiketter och årets intäkter kommer återigen att gå till Solomon R. Guggenheims stiftelse för programmet ”Mind’s Eye”.

Guggenheim Museum New York

Jamie Ritchie, internationell ordförande för Sotheby’s Wine säger: ”Detta är vårt tolvte partnerskap med Ornellaia för deras årliga Vendemmia d’Artista-projekt, vilket är mycket speciellt för oss eftersom det stöder värdiga konstnärliga orsaker och kombinerar briljansen i vinerna med den visuella uppfinningsrikedomen hos de konstnärer som deltar. Vi ser fram emot att presentera en rad flaskor från 2019 års årgång ”Il Vigore” senare i år och som alltid av en unik Salmanazar*. Med sin betoning på sinnena har Mind’s Eye-programmet varit den perfekta mottagaren, och som tidigare år förväntar vi oss att dessa exklusiva flaskor kommer att locka internationellt intresse från samlare som är angelägna om att också njuta av de unika upplevelserna som erbjuds.

De svenska konstnärerna Nathalie Djurberg och Hans Berg

Sedan 2019 har intäkterna från välgörenhetsauktionen Vendemmia d’Artista donerats för att stödja detta program, som skapades av Guggenheims utbildningsavdelning för att hjälpa blinda och synskadade besökare att experimentera med konst genom full användning av sinnena.

Detta möjliggör utveckling av kreativa intryck, känslomässiga kopplingar och varaktiga minnen. Som i all konst kräver uppskattningen av fina viner också ett totalt engagemang från sinnena. Att dela denna idé fick Ornellaia att stödja tillväxten av programmet.

Ornellaia Vendemmia d’Artista 2019 ”Il Vigore” Collection

”Ornellaias generositet har möjliggjort expansionen av Mind’s Eye, som förbinder deltagare över hela världen genom virtuella program, säger Richard Armstrong, chef för Solomon R. Guggenheim Foundation and Museum. ”Under de senaste tre åren har vår kunskap gjort det möjligt för Guggenheim New York att öka tillgängligheten både till museet och till konstverk genom multisensorisk utforskning. Vi är tacksamma för det fortsatta stödet från Ornellaia.”

Detaljer i labeln

Intäkterna som samlats in har gjort det möjligt att utöka programmet till de två andra museerna i Guggenheim-konstellationen, Venedig och Bilbao, vilket ger programmet internationell prestige.

Av denna anledning är Giovanni Geddes da Filicaja, VD för Ornellaia, glad att kunna säga: ”Sedan början av Vendemmia d’Artista 2009 har vi donerat intäkterna från auktionen till välgörenhet. Det är oerhört givande att se projektet växa internationellt och att veta att det arbete vi gör ger blinda och synskadade personer möjlighet att utforska samtidskonsten genom sinnena. Denna sensibilitet har alltid varit en viktig del av vår filosofi.”

Ornellaia i Bolgheri

Fakta Ornellaia Vendemmia d’Artista

*Vendemmia d’Artista-projektet firar och beskriver karaktären hos varje ny årgång av Ornellaia. Varje år, från och med lanseringen av Ornellaia 2006, skapar en samtida konstnär ett platsspecifikt konstverk och en uppsättning etiketter i begränsad upplaga, inspirerade av en karaktär som valts av Estate Manager Axel Heinz för att beskriva årgången.

Projektet kräver en etikett designad av konstnären bland de sex 750 ml flaskorna i varje låda av Ornellaia, och omfattar en begränsad upplaga av 111 flaskor i storformat fördelade på 100 Jeroboams (3 liter), 10 Imperials (6 liter) och 1 Salmanazar (9 liter) som är numrerade och signerade av konstnären. Varje år auktioneras ett urval av dessa flaskor ut av Sotheby’s och intäkterna doneras för att stödja Solomon R. Guggenheim Foundations Mind’s Eye-program.