Över 1000 salladsbarer – Picadeli går som tåget

av Livets Goda

Efterfrågan på hälsosam snabbmat är rekordhög. De svenska salladspionjärerna på Picadeli firar nu över 1000 salladsbarer i Sverige. Bakom framgången finns banbrytande Ai-lösningar, genomtänkta smaker och en dos humor.

Picadeli – och deras gröna skålar, är ett välbekant inslag i stadsbilden. 2009 grundades konceptet, och nu firar de över 1000 salladsbarer i Sverige. En milstolpe som innebär att Picadeli är Sveriges största snabbmatskedja sett till antal försäljningsställen – oavsett vilken hamburgerkedja, bensinstation eller retail-aktör man jämför med.

Picadeli driver på en hälsosam förändring i snabbmatssegmentet:
Att vi nu finns på över tusen platser är inget annat än en hälsorevolution! Var femte svensk (21%)* har under senaste månaden köpt en Picadeli sallad. Det är mäktigt att landets största snabbmatskedja varken säljer hamburgare eller pizza, utan färska morötter, spänstig spenat och krämiga mozzarellabollar, säger Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli.

Hälsosam mat måste vara tillgänglig, god och snabb, annars väljs den lätt bort. Varje år släpper Picadeli därför nya, spännande ingredienser till salladsbarerna, och de genomtänkta smakerna är en viktig nyckel till framgång.

Idag säljer Picadeli över 50 miljoner sallader årligen, och deras salladsbarer finns i över 2000 butiker på nio marknader. I de strategiskt utplacerade salladsbarerna plockas det mer än en sallad i sekunden, året om.

Ai – en viktig ingrediens i salladen
Trots att de allra flesta är bekanta med de gröna skålarna, är det få som vet att Picadeli är svenskt – och framförallt att Picadeli är ett företag som driver foodtech-utvecklingen framåt. För de högteknologiska, algoritsmstyrda salladsbarerna är inget annat än en svensk techinnovation.

Det som för blotta ögat ser ut som en enkel salladsbar, är i själva verket en uppkopplad kyldisk, vars algoritmer ger butikerna och Picadeli data som krävs för att beställa precis det kunderna vill ha, och i princip helt eliminera matsvinnet. Ai-plattformen som Picadeli har tagit fram beräknar orderrekommendationer baserat på allt från planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik till externa faktorer som väderprognoser.

Inte nog med att Picadeli har skapat ett högteknologiskt koncept, de är också en del av branschens omställning. En Picadelisallad ger i snitt ett koldioxidutsläpp på 0,8 kilo. Det är nästan hälften av en europeisk standardlunch, som släpper ut 1,48 kilo i snitt. Picadeli har helt plockat bort allt rött kött ur sina salladsbarer, och över 70% av sortimentet är veganskt. Innovation som driver hållbarhet – och goda matvanor, helt enkelt!

Picadeli är idag en del av den svenska koncernen Greenfood, som är föregångare inom hälsosam mat i Europa.

*Data insamlad maj-aug på uppdrag av Norstat.

RELATERAD LÄSNING