Matfattigdomen ökar i Sverige, och många familjer och ensamstående har inte råd med hållbart producerad, näringsriktig kost. Trots det svarar nästan samtliga partier nej på frågan om man kan tänka sig att sänka momsen på hållbart producerad mat, det visar Matbarometern 3.0, framtagen av civilsamhällesorganisationen Reformaten.
Dåliga matvanor har blivit en av de främsta orsakerna till ohälsa och för tidig död i Sverige. Att människor inte äter hälsosamt kan ha flera orsaker, men låg allmänkunskap om livsmedels näringsinnehåll och en ökad priskänslighet hos konsumenter som styr mot näringsfattiga alternativ, är två av de dominerande faktorerna.
– Det får inte vara en utbildningsfråga att kunna äta hållbart producerad, näringsriktig mat. Det måste bli lätt att äta rätt, och då behöver politikerna göra något åt den ohållbara situationen som håller på att eskalera i Sverige, säger Olga Grönvall Lund, generalsekreterare för Reformaten.
Matbarometern är Reformatens återkommande politiska undersökning där Sveriges riksdagspartier får svara på frågor om hur de ställer sig till ett antal styrmedel kopplade till matsystemet. Årets upplaga, som är den tredje, är framtagen tillsammans med The Hunger Project och Siani. Resultatet visar bland annat en ovilja att sänka momsen på hållbarhetsmärkta livsmedel.
– Om momsen på hållbarhetsmärkt mat var lägre skulle fler ha råd med en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion. Det skulle också uppmuntra lantbrukare att producera hållbart, säger Olga Grönvall Lund.
Cirka 1,5 miljoner svenskar lever i relativ fattigdom enligt SCB. Resultatet av ojämlikheten syns bland annat på landets matbanker, där en växande skara nu vänder sig dit för att få stöd med matförsörjningen.
– Den växande matfattigdomen i Sverige är skrämmande, nu ser svenska matbanker helt nya grupper i behov av mat, ensamstående föräldrar och familjer som inte får ekonomin att gå ihop. Vi bevittnar ett samhälleligt misslyckande, säger Li Kristjansdottir som arbetar på Svenska Matbanksnätverket Ätbart.
En undersökning från Axfood från i våras visar att 76 procent av kunderna tycker att sänkt moms på hållbarhetsmärkt mat är ett bra eller mycket bra förslag, som skulle få dem att handla mer hållbara varor.
– Det finns verktyg för politikerna att använda, som både sänker kostnaderna och samtidigt bidrar till miljömålen. Det är förvånansvärt att man inte agerar. Man får uppfattningen att politikerna är antingen ointresserade eller för dåligt insatta i den här viktiga frågan, säger Olga Grönvall Lund.
På den här länken kan du läsa hela Matbarometern 3.0 (25 sidor).