Hem Vinvärlden Pressmeddelande från Sveriges Sommelierförening – Béatriche Becher Nordisk Mästarinna i Sommellerie

av Livets Goda

”””Efter en spännande final stod Béatrice Becher som Nordisk Mästare i Sommellerie med sig på Pallplatsen hade hon Johan Nilsson som andre man och Heidi Mäkinen på bronsplats. Den 12 oktober hölls de Nordiska Mästerskapen i Sommellerie. Tävlingen arrangerades av Svenska Sommelierföreningen detta år. De olika nordiska länderna turas om att vara värd för dessa mästerskap. Nästa gång är det Islands tur. Platsen var Grand Hotels Vinterträdgård i Stockholm. De deltagande kandidaterna var Béatrice Becher, Johan Nilsson – Sverige. Henrik Dahl Jahnsen, Aleksander Iverssen – Norge, Hrodmar Eydal , Assthor Sigurvirsson- Island, Rune Sauer, Steffen Overgaard Feddersen – Danmark .Heidi Mäkkinen, Markku Niemi- Finland Samt Gästkandidaten Karel Veski från Estland . Jurynsordförande Åsa W Karlsson hade med sig Ulrika Karlsson, Kristel Nömmik – ordförande i den Estniska föreningen, Samuil Angelov- Finland, Heini Petersen – Norge, Brandur Sigfusson- Island, Christian Aarö- Danmark, Johan Lagergren – Grand Hotel. Som statister på scen fann vi Sören Polonius, Fredrik Hierner, Christina Aarö och Santa Zamuele. Som konferencier agerade den alltid lika vältaliga Andreas Larsson. På plats fanns även volontärer och föreningens styrelse som hjälpte till med praktiska och teoretiska detaljer. På förmiddagen var det en semifinal för de 11 kandidaterna med skriftligt prov, blindprovning av vin och sprit, dekantering med mat rekommendation och förklaring av vinet. Till finalen gick de Svenska kandidaterna Béatrice Becher och Johan Nilsson, Heidi Mäkkinen från Finland samt Karel Veski. Vid 15 tiden var det dags att annonsera finalisterna. Under spänd förväntan tågade alla kandidater upp på scenen. När konferencieren ropade upp ett namn fick denne kliva av scenen och gick alltså inte vidare till final. Till slut så var det fyra personer kvar. Dessa var Béatrice Becher, Heidi Mäkinen, Johan Nilsson och gästkandidaten Karel Veski. De uppgifter de hade att utföra på scenen var följande. Champagneservering med uppgift att välja ett lämpligt glas, dekantering av portvin med cigarr rekommendation, blindprova vin, identifikation a 5 olika ostar samt att rekommendera dryck till dem, blindprova sprit samt en quiz som även publiken kunde delta i. Efter goda prestationer från de olika kandidaterna var resultatet klart.Béatrice Becher var vinnare av den tunga pokalen Johan Nilsson kom som andre man och Heidi Mäkinen på bronsplats. Det var en lång och härlig dag i sommelleriets tecken med utställare av hög kvalitet på plats så publiken kunde prova olika produkter.”” www.sommelierforeningen.se

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING