I mars 2015 öppnade KOL & Cocktails i Helsingborg. Konceptet med lika mycket fokus på mat & dryck som service, inredning och musik har blivit en succé och inte bara lockat folk från runtom i Skåne utan även mer långväga gäster. Redan under sitt första år blev KOL & Cocktails utsedda till ”Årets Restaurang” i Helsingborg och var även nominerade till världens bästa bardesign i ”Restaurant & Bar Design Awards” i London. Nu har turen kommit till Malmö där bygget av den nya restaurangen är i full gång sedan några dagar tillbaka. – Efter det mottagande vi fått i Helsingborg känner vi oss nu mogna att ta steget vidare till en annan stad och då känns Malmö som ett naturligt steg säger Michael Fogelqvist som tillsammans med Patrik Jakobsson, Robert Börjesson och Mattias Tornblad står bakom konceptet. Att vi har många gäster från Malmö som åkt till Helsingborg för att besöka oss gör givetvis att vi känner en viss trygghet i att KOL & Cocktails även ska tilltala Malmöborna fortsätter han. Samtidigt inser man att skillnaden mellan Helsingborg och Malmö är stor och ser det som en utmaning att etablera konceptet i en ny stad. -Malmö är en större stad med en större marknad, men samtidigt också med en större konkurrens. Med den mängd duktiga krögare som idag finns i stan gäller det att vara ödmjuk inför uppgiften. Samtidigt tror och hoppas vi att KOL & Cocktails är en pusselbit som passar in i det övriga utbudet där vi vet att det redan idag finns många bra restauranger och barer i stan. Vi vill dock framförallt se oss som ett komplement till det övriga utbudet, istället för en konkurrent, och det gäller för oss att förtjäna vår plats på restaurangkartan säger Michael. Vad är då KOL & Cocktails och vad kan man förvänta sig vid ett besök? -Vi är en restaurang och bar med fokus på kvalitet hela vägen. En kväll hos oss ska vara en upplevelse oavsett vilket syfte man har med besöket och då gäller det att fokusera lika mycket på helheten som de enskilda delarna. Allt från mat och dryck till inredning, musik och inte minst bemötandet från personalen måste hålla lika hög nivå. Vi tror inte att den medvetna gästen idag nöjer sig med enbart god mat och dryck utan att det även behövs andra parametrar för att skapa en upplevelse av kvällen. Det är därför vi valt att fokusera lika mycket på alla delar i vårt koncept berättar Michael. -Målsättningen är att skapa en naturlig mötesplats för alla som vill äta och dricka gott i en trevlig atmosfär. Fokus ligger primärt på åldersgruppen 25-45 år, men samtidigt ska alla oavsett ålder känna sig bekväma i den miljö vi vill skapa. Nyckeln är att skapa en mix av människor i olika åldrar där alla känner sig välkomna, och att sen lyckas behålla den mixen över tid fortsätter han. Som namnet antyder kommer mycket på menyn att vara kolgrillat, dock inte bara kött. – Givetvis kommer kött i olika former vara en stor del men den gemensamma nämnaren är just kolgrillat. Allt från kött till fisk, skaldjur grönsaker, bröd och frukt kommer att passera vår kolgrill säger kökschefen, och delägaren, Mattias Tornblad. Fokus i köket ligger både på att hitta dom bästa råvarorna men även att kunna presentera lite udda styckdetaljer som gästen kanske inte provat tidigare. Vi vill sticka ut med vår meny utan att för den skull bli överpretentiösa, men vi vill väcka en nyfikenhet att prova något nytt. Vi kommer givetvis även att erbjuda vegetariska alternativ då det är något som tilltalar allt fler och ligger i tiden. – Även i barerna vill vi väcka en nyfikenhet att prova något annat än den traditionella ”gin & tonicen” och jobbar därför med ett stort fokus på cocktails där vi handpressar alla juicer själva på plats för bästa smakupplevelse berättar barchefen Robert Börjesson. Bargästerna idag ställer allt större krav, precis som restauranggästerna, och då är det viktigt att kunna leva upp till dom förväntningarna fortsätter han. En viktig del i konceptet är även inredning och design, där man ånyo tagit hjälp av arkitektfirman Bornstein & Lyckefors i Göteborg som var med på resan med att skapa KOL & Cocktails i Helsingborg. En byrå som framgångsrikt även skapat många andra lyckade restaurangkoncept runt om i landet. – Vi vill skapa en känsla som inte redan finns i stan och då är det nyttigt med influenser och idéer från människor som skapat framgångsrika koncept i andra städer säger Michael Fogelqvist. – Vi vill komplettera det befintliga utbudet i stan genom att skapa något nytt som vi hoppas ska sticka ut lite. Vi vill skapa ett ställe för folk som inte vill gå på nattklubb men ändå ha en trevlig kväll med bra puls. Och samtidigt vara en bra början på kvällen för de som senare ska vidare till nattklubbarna avslutar han.
Prisbelönt Helsingborgskrog öppnar i Malmö
1,1K