Hem Vinvärlden QR-koder hjälper konsumenter att hitta rätt

QR-koder hjälper konsumenter att hitta rätt

av Livets Goda

En QR-kod (Quick Response) är en tvådimensionell streckkod som kan scannas av med hjälp av en spartphone. Det är ofta svårt för vinkonsumenterna att få ut särskilt mycket information om ett vin bara genom att se på etiketten. Det ryms helt enkelt inte särskilt mycket där. Ny har producenterna, tack vare ny teknik, ett nytt alternativ – QR-koder. Allt fler vinproducenter använder QR-koder som kunderna kan scanna med sina smartphones och sedan länkas till webbplatser med all information om vad som finns i flaskan. För konsumenterna innebär det att de kan göra mer genomtänkta beslut när de väljer vin. Eller så har de möjligheten att lära sig mer om sina favoritviner. Egentligen finns inga gränser för hur mycket information som producenten kan plocka in. De som är riktigt ambitiösa bjuder sina kunder på en virituell resa genom sina vingårdar om de scannar av QR-koden. QR-koder utvecklades ursprungligen av en av Toyotas leverantörer i Japan, som ett sätt att spåra bildelar genom monteringen. För att använda koderna måste smartphoneanvändarna ladda hem ett program som kan läsa av det och översätta designen till en webbadress. Microsoft har utvecklat ett eget 2D-streckkodssytem – Microsoft Tag – som fungerar på samma sätt.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING