Hem Övrigt Readly avslöjar svenskarnas söktrender i magasin 2019

Readly avslöjar svenskarnas söktrender i magasin 2019

av Christoffer Enquist

Den digitala magasintjänsten Readly har sammanställt svenskarnas största söktrender i magasin under 2019. Resultatet ger en återspegling av de ämnen som vi önskat förkovra oss extra mycket i under året – med Vego, Elbil, LCHF och Brott i
toppen.

Readly-mood

Året 2019 markerar tydligt svenskarnas intresse för att skapa en mer hållbar livsstil. På första plats återfinns Vego, som signalerar att den vegetariska kosten fortsätter att växa i popularitet. På andra plats Retro, följt av Loppis på plats fem och Elbil på plats tio. Även Sticka på plats fyra talar för trenden att gå tillbaka till att skapa själv istället för att köpa
massproducerat.

– Hållbarhet präglar mer eller mindre majoriteten av de ämnesområden som magasin och tidningar tar upp idag – allt från mat- och inredningstidningar till rese- och motortidningar. De sökmönster vi ser bekräftar att människor med olika intressen vill ställa om sin livsstil genom att göra aktiva medvetna val. Det vi söker efter i magasin är oftast ämnen som kan ge inspiration, kunskap och bjuda på underhållning, snarare än att få snabba svar på specifika frågor, säger Linnéa Aguero, kommunikationschef, Readly.

TOPPLISTAN – MEST SÖKTA ORDEN HOS READLY UNDER 2019:
1. Vego
2. Retro
3. Yoga
4. Sticka
5. Loppis
6. Brott
7. Lchf
8. Godis
9. Elbil
10. Fortnite

– Ett noterbart sökord på listan är Brott. Alla de TV-program, filmer, serier samt den stora flora av podcasts inom ämnet är helt enkelt inte mättande nog utan vi vänder oss även till magasinformatet. Utöver den starka vegetariska trenden ser vi LCHF och Godis i matväg. Att baka eget godis har varit ett populärt inslag i mattidningar och det mest klickade omslaget på Readly i matgenren föreställer färgstarka egenbakade praliner, säger Linnéa Aguero, kommunikationschef, Readly.

Om sammanställningen:
Sammanställningen har gjorts genom en sökning från 2019-01-01 till och med 2019-12-17. I undersökningen har man bortsett från sökningar på namn på magasin och enbart listat ord. Detta är första gången som Readly tar fram denna typ av sökhistorik.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING