Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Regional statistik för Glassåret 2021: Här äts det mest glass i landet

Regional statistik för Glassåret 2021: Här äts det mest glass i landet

av Livets Goda

SIA Glass rekordsålde nära 16 miljoner glassbåtar året som gick. Mest glass åts i Norra och Södra Norrland, minst i Stockholmsregionen. Glassbåtar är allra mest populärt i Östra och Västra Götaland. Premiumglass och flerpack storsäljer. Allt enligt SIA Glass nya rapport Glassåret 2021, baserad på Nielsens försäljningsstatistik från dagligvaruhandeln som redovisar regional och nationell statistik för svenskens glassätande.

För andra året i rad har det halländska glassföretaget SIA Glass försäljningsstatistik baserad på dagligvaruhandeln från Nielsen som presenteras i rapporten Glassåret 2021. Det har utan tvekan skett en ökning av glassätandet under pandemin.

På SIA Glass kan man konstatera ett nytt rekord i antalet sålda glassbåtar, glassföretagets storsäljare sedan 1960-talet. Det såldes under 2021 hela 15 658 000 glassbåtar i Sverige – det innebär dessutom en ökning från föregående rekordår med nära två miljoner!

– ­Det är en påtaglig ökning, vi är alla tagna lite på sängen. Men det har ju varit ett fortsatt aningen oroligt år, många håller nog fast vid det man känner till och har en relation med. Vi noterar också att pandemin tycks ha gjort svenska konsumenter mer benägna att välja svenskproducerat och svenska råvaror, säger Dan Bengtsson.

Var i landet äts det då flest glassbåtar? Enligt statistiken från Nielsen är det i Östra Götaland (län: Östergötlands, Jönköpings, Kalmar, Kronobergs och Gotland) och Västra Götaland (län: Västra Götalands och Hallands), tätt följt av Västra Svealand (län: Värmlands, Örebro och Dalarnas) och Södra Götaland (län: Skåne och Blekinge).

Svensken rekordåt glass – över 8 liter per person

Totalt åt svensken nära 85 miljoner glass under 2021, vilket innebar att 8-litersvallen sprängdes för första gången någonsin –svensken åt 8,1 liter glass per invånare under 2021, enligt statistiken från dagkligvaruhandeln. Det betyder att vi nu äter en halv liter glass mer per invånare än före pandemin.

– Vi ser en fortsatt effekt av pandemin, man äter mer glass hemma och konsumenten väljer i allt högre utsträckning flerpack, alltså en box med flera glassar. Under 2021 ökade flerpack med nära sju procent och då ökade det från en rekordhög nivå, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Vad gäller glassätande sett till antal liter per person i landets olika delar ligger kanske något överraskande Norra Norrland (län: Västerbotten och Norrbotten) och Södra Norrland (län: Gävleborg, Västernorrland, Jämtland) i topp.

Inte långt ifrån, på delad andraplats hittar vi Östra Götaland (län: Östergötland, Jönköping, Kalmar, Kronobergs, Gotland) och Västra Svealand (län: Värmland, Örebro, Dalarna). Minst liter glass per person äts det i Stockholmsregionen.

En ökning som sticker ut och som gäller generellt på glassmarknaden att svensken under pandemin börjat intressera sig mer för det aningen mer exklusiva glassortimentet:

– Vi noterar att svensken köper mer premiumglass, man unnar sig lite dyrare glass i större utsträckning. Vår egen premiumglass, Vår Finaste, har till exempel växt med 93 procent, det är helt klart en raket i försäljningen. Den smak som utmärker sig försäljningsmässigt under 2021 är Salt Karamell. Det är helt klart två raketer under glassåret 2021 – förutom vår Glassbåt då förstås, säger Dan Bengtsson.

Glassmarknaden växte under 2021 med nära 3 procent på värdesidan

Hela glassmarknaden växte med 2,8 procent på värdesidan under 2021. Ökningen bland de tre största aktörerna på den svenska glassmarknaden ser värdeökningen ut så här för respektive företag: GB Glace ökade med 3,7 procent, SIA Glass ökade med 0,5 procent och Triumf Glass ökade med 0,1 procent.

– Som en följd av den ökade efterfrågan på glass bygger SIA Glass ut glassfabriken i Slöinge för att på vis kunna fördubbla kapaciteten till 2024, säger Dan Bengtsson.

RELATERAD LÄSNING