Rémy Cointreau säljer ut sina champagnemärken

av Livets Goda

Förra året redovisade de båda champagnehusen en gemensam förlust på 39 miljoner kronor, efter en omsättning på nästan en miljard. Detta ledde till uppsägning av 45 personer. Dock har årets försäljning tagit fart ordentligt och ökade med nästan 16 procent första halvåret i år jämfört med i fiol. Analytiker värderar de båda champagnehusen till drygt tre miljarder kronor men tror att det kan bli svårt att sälja dem. Diageo, världens största dryckesföretag, har öppet deklarerat att de vill köpa resterande aktier i LVMH, vilket skulle vara svårt om de satsade på Heidsieckhusen. Pernod Ricard har så sent som förra veckan, uttalat att de inte är intresserade av fler champagnehus. Det troliga scenariot är i stället att ett från branschen utomstående företag vill ta över. Dock kan de med största sannolikhet bli avskräckta av att ett erfaret dryckesföretag som Rémy Cointreau, inte har kunnat göra de båda champagnehusen lönsamma.