Restaurangförsäljningen minskade under andra kvartalet 2024

av Livets Goda

Försäljningsvolymen minskade i näst intill samtliga restaurangkategorier under andra kvartalet 2024 jämfört med samma period 2023. Nöjesrestauranger, pubar och barer följt av trafiknära restauranger stod för de största nedgångarna medan hotellens restaurangförsäljning var den enda restaurangkategorin som visade en uppgång.

Källa: SCB

Restaurangernas totala försäljningsvolym minskade med 2,7 procent under andra kvartalet 2024 jämfört med motsvarande period föregående år. Lägst utfall hade nöjesrestauranger, pubar och barer (-5,9 procent). Högst utfall hade hotellens restaurangförsäljning (1,1 procent). I löpande priser ökade den totala restaurangbranschens försäljning med 1,7 procent under andra kvartalet, jämfört med motsvarande period föregående år.

Försäljningsutvecklingen för restaurangbranschen, aktuellt kvartal jämfört med motsvarande kvartal föregående år i procent. Data till och med kvartal 2 2024.

– Med tanke på de senaste två årens ekonomiska utveckling med kraftigt höjda räntor och hög inflation är det överraskande att försäljningsvolymen faktiskt inte minskat så tydligt förrän nu. Samtidigt är det lite oroväckande att minskningen kommer med fördröjning, säger Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

– När inflationen nu ligger under målet är det viktigt att det kommer snabba och stora räntesänkningar så att hjulen i ekonomin kan börja snurra snabbare, avslutar Thomas Jakobsson

* Volymutfallet baseras på omsättningsförändring efter korrigering för prisförändringar. **Jämförelse mellan senaste 4-kvartalsperiod och samma period föregående år.