Hem Vinvärlden Robert Parker kliver ner från chefsredaktörsrollen på The Wine Advocate

Robert Parker kliver ner från chefsredaktörsrollen på The Wine Advocate

av Livets Goda

The Wine Advocate kommer också öka deras täckning av viner som produceras i Asien – och enligt vissa källor – även sälja annonser för första gången. Vinvärlden har senaste tiden överrösts med rykten om vad Parkers planer är för den 35-år gamla tidningen, vilket senast i oktober skrevs om av Decanters spaltkrönikör Andrew Jefford. Så att det nu sker är ingen större överraskning, vad som däremot är en överraskning är att The Wine Advocate, som frekvent har anklagat tidningar som exempelvis Decanter för att äventyra deras oberoende genom att sälja reklam, nu kommer finansieras av annonser, om än bara från andra aktörer än vinföretag – enligt Wall Street Journal. Robert Parker har enkelt sagt att investerarna är tre ””högst kvalificerade affärs- och teknologi människor, entusiastiska vinälskare såväl som långvariga prenumeranter””. Decanter.com förstår det som att de agenterna som jobbar för tidningen, under första delen av året har närmat sig förmögna individer. Alla som har blivit kontaktade har förnekat all inblandning och vägrat svara officiellt, även om en person berättade för Decanter.com att han blev kontaktad av ””före detta och nuvarande anställda vid Goldman Sachs”” med ett prospekt för ””kommersialiseringen av Parkers varumärke””. Parker anger sju förändringar inför 2013 för de nya investerarna. Dessa inkluderar bland annat en ””utökad täckning av världens alla vinproducerande regioner””, och en elektronisk upplaga av The Wine Advocate för prenumeranter, samt vinutbildning. I vad som verkligen är en förändring av den styrande makten, ””har vi för avsikt att öppna ett kontor i Singapore där investerarna bor och där vi lättare kan nå de asiatiska länderna”” Kontoret kommer styras av veteranen Lisa Perrotti-Brown, som blir chefredaktör för The Wine Advocate. Perrotti-Brown berättade att hon kommer anställa en ny korrespondent som kommer att täcka vinerna producerade i Kina, Thailand och andra asiatiska länder. Parker insisterar på att kontoret i Maryland i fortsättningen kommer vara huvudkontor, men faktumet att ””allt ansvar för att koordinera innehållet i The Wine Advocate, editering samt korrekturläsning”” sker i Singapore av Perotti-Brown, betyder att företaget i realiteten styrs från kontoret i Singapore. Robert Parker kommer fortfarande att vara VD samt ordförande i styrelsen, likväl ägare av varumärket. Han kommer att fortsätta med sin bevakning av Bordeaux, Rhone, tillbakablickar på kaliforniska årgångar samt fynd för under 25 dollar. Källa: Decanter.com

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING