1

Ryskt mousserande är inte Champagne

Under en mässa förra helgen i ryska vinområdet som arrangerades av Abrau Durso, fick producenter av mousserande viner chansen att visa upp sina produkter för krögare, agenturer och journalister. – Vi försöker att bygga upp infrastrukturen för ett professionellt handelsklimat där vi regelbundet ska hålla provningar, samarbeta och marknadsföra oss, säger Boris Titov, ägare av Abrau Durso. I lördags undertecknade de ryska producenterna ett protokoll som tagits fram i samarbete med Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne. Där försäkrar ryssarna att fortsättningsvis använda begreppet mousserande vin i stället för Champagne på sina etiketter. – Det är ett mycket viktigt beslut, fortsätter Titov. Vi har arbetat med frågan under de senaste två åren och den första reaktionen bland producenterna var ”Varför skulle vi göra det, vi har ju använt termen Champagne i århundraden”: Titov menar också att en viktig målsättning för den ryska vinproducentföreningen är att genomföra en undersökning av den ryska vinintustrin. Detta för att analysera dess potential nationellt och internationellt. De ryska producenterna behöver veta vilka åtgärder som bör vidtas för att Ryssland ska räknas som en vinproducent på världsmarknaden. Moskvabaserade vinagenten Slava Tzmailovs som äger Fine Wines Russia, menar att den ryska vinindustrin liknar Portugal för 50 år sedan. Han tror absolut att de ryska vinerna kan komma att bli bra om producenterna har tålamod och fortsätter att fokusera på kvalitet framför kvantitet.