Från målade bilder till tv-serier, smink och lakrits. Allt detta och i många fler former finns det julkalendrar idag. Det är en väldigt populär tradition i vårt avlånga land. Men hur uppstod egentligen traditionen och hur såg den ut från början? Lakritstillverkaren LAKRIDS BY BÜLOW redogör för julkalenderns resa och betydelse i det svenska julfirandet.
Traditioner är viktiga för oss i Sverige. Julkalendern är en sådan som hållit sig omåttligt populär sedan den först kom till Sverige på 1930-talet. Med sitt ursprung i Tyskland bestod den av målade bilder för att underhålla barnen fram till jul. År 1960 sändes den första adventskalendern på SVT och efter drygt ett decennium kom den istället att heta julkalender. Ända sedan start har den rörliga julkalendern haft åtminstone en miljon dagliga tittare. Siffror som vittnar för svenskarnas kärlek till denna juliga tradition.
‘Det rörliga formatet lever kvar och är fortfarande lika populärt som då. Under 1990-talet populariserades ytterligare en variant av julkalendern, en innehållandes choklad i varje lucka. Idag finns det oändligt med alternativ för den som vill bygga upp stämningen ytterligare inför julafton. Under 2000-talet har den klassiska julkalendern fått sällskap av otaliga lyxiga varianter. Innehållandes allt från smink och hudvård till bingolotter, köksredskap och öl. Det finns helt enkelt en kalender för alla. LAKRIDS BY BÜLOW, som var den första aktören med en lakritsjulkalender, lanserade sin kalender första gången 2011.
“Vi tycker att julkalendern är en fantastisk tradition för både stora och små. Det är till och med vanligt att man har flera stycken. Vi sålde vår första julkalender för 9 år sedan, som då var världens första lakritskalender. Vi är även väldigt stolta över att den är tillverkad i biologiskt nedbrytbart material för att lämna så lite avfall som möjligt vid julens slut” säger Johan Bülow, grundare till LAKRIDS BY BÜLOW.
Tillsammans med årets julkalender har LAKRIDS BY BÜLOW även lanserat en tidsbegränsad kollektion vid namn WINTER. Den består av fyra olika smaker, Classic, Gold, Christmas Butter Cookie och Black Snowball. Både kalendern och WINTER-kollektionen finns tillgänglig både online och i butik.
WINTER-kollektionen kostar från 85 SEK och uppåt, julkalendern kostar 350 SEK.