Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Så följer svenskarna fotbollslandslagen i pandemitider

Så följer svenskarna fotbollslandslagen i pandemitider

av Livets Goda

Varannan svensk kommer att följa de svenska fotbollslandslagen i sommarens mästerskap, visar en ny Sifo-undersökning från landslagens sponsor Carlsberg. De flesta kommer att titta på matcherna hemifrån, även om en stor andel helst skulle vilja följa händelserna på annat sätt, om det inte vore för pandemin. För att hylla att fotboll är för alla lanserar Carlsberg initiativet ”En del av laget” tillsammans med landslagsstjärnorna Mikael Lustig och Nathalie Björn, som går ut på att visa upp bredden i det svenska supporterstödet, även när det inte går att heja på plats.

Fotograf: Carlsberg

Stödet för de svenska landslagen i fotboll är starkt inför den stundande mästerskapssommaren. Enligt en ny nationell Sifo-undersökning, som herr- och damlandslagens partner Carlsberg låtit genomföra, kommer varannan svensk (48%) att titta på antingen herrarna i fotbolls-EM, damerna under sommar-OS eller båda två. Var tredje (34%) planerar att titta på både herrarnas och damernas matcher, och åtta procent kommer att titta mer i år, jämfört med tidigare mästerskap.

Inga svenskar på läktarna – så har pandemin förändrat planerna inför fotbollsfesten

Herrarnas fotbolls-EM ser inte ut att bli någon folkfest på arenor, krogar och torg. Av de som tänker följa herrlandslaget i sommar kommer de flesta att titta på matcherna själv eller med familjen hemma i tv-soffan (63%). En av fem (22%) kommer titta hemma tillsammans med eller hos vänner, medan 10 procent kommer titta från en semesterplats i Sverige, såsom sommarstugan. Men om det inte vore för pandemin skulle planerna se annorlunda ut. En av tre (31%) skulle helst vilja se matcherna antingen på plats, på sportbar/krogen eller på storbildskärm på exempelvis ett torg. Men bara fyra procent kommer att göra det, varav noll procent planerar att se matcherna på plats.

Hög grad av supporterskap för landslagen

Tre av tio (30%) identifierar sig i hög grad som supportrar till det svenska herrlandslaget och var fjärde (25%) uppger samma sak för damlandslaget. Av de som kommer titta på något av lagens matcher uppger 56 procent att de i hög grad är supportrar till herrarna, och 45 procent för damerna. Noterbart är att fler män (31%) än kvinnor (19%) i hög grad identifierar sig som supportrar till damlandslaget.

Undersökningen visar också att svenskarna hejar engagerat även när de ser på landslagen framför tv:n: En av fyra (24%) brukar skrika när det blir mål, och en av tio (8%) har på sig landslagströja.

Vår undersökning visar att så många som varannan svensk, i någon grad, identifierar sig som landslagssupporter, och att många kommer att heja engagerat, även om det sker hemifrån. Detta tycker jag visar på landslagsfotbollens betydelse som förenenande kraft, vilket också hör ihop med vårt budskap som sponsor till herr- och damlandslaget; att vi alla är en del av laget, säger Louise Eckerbom, varumärkesansvarig på Carlsberg Sverige.

Initiativet En del av laget – med Nathalie Björn och Mikael Lustig

I sommar kommer alltså miljontals svenskar att följa landslagen i mästerskapen, och som lagets tolfte spelare är supportrarnas stöd av stor betydelse, även när det inte går att vara på plats på arenan i samma utsträckning som förut. Som partner till SvFF och det svenska herr- och damlandslaget i fotboll, genomför nu Carlsberg initiativet En del av laget, som frontas av landslagsstjärnorna Nathalie Björn och Mikael Lustig. Med budskapet En del av laget vill Carlsberg lyfta fram det positiva med mångfald av supportrar, och få alla i Sverige att känna sig som en del av laget. På www.endelavlaget.se kan supportrar ladda upp en bild på hur de hejar fram landslaget. Syftet är att genom dessa bilder visa upp bredden i den blågula väggen, genom att framhäva alla de som stöttar och hejar fram det svenska landslaget.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Carlsberg. Den bygger på ca 1100 intervjuer, bland svenska allmänheten och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan 4 och 6 maj 2021.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING