Systembolaget gillar inte vinimportörer som vill sälja sina produkter till svenska konsumenter. Trots att många kunder efterfrågar hemleverans av vin och alkohol, och en möjlighet att köpa vin på lokala svenska gårdar ser staten och Systembolaget ingen öppning för det.
Så i denna artikel berättar vi om hur vinimport fungerar i Sverige, och så även i andra länder såsom Danmark och Tyskland. Vi försöker även förutsäga vad en ökad konkurrens hade kunnat göra för det svenska vin- och spritmonopolet.
Så kan du importera vin till Sverige
Inom EU får du beställa så mycket vin via internet att det täcker ditt och din familjs privata bruk. Men utanför EU för du dock inte beställa något vin över huvud taget. Värt att veta är också att du måste betala svensk alkoholskatt för det vin du beställer (importerar) från ett annat EU-land.
Om du inte betalat alkoholskatten för ditt vin har Tullverket rätt att omhänderta ditt vin och påbörja en skatteutredning. Hur det fungerar kan du läsa mer om i Tullverkets artikel om alkoholimport.
Lokalt producerat vin får inte säljas i Sverige
Sedan 2018 har det föreslagits att så kallad gårdsförsäljning av vin ska tillåtas i Sverige, men det förslaget har inte gått igenom än så länge (vinter 2022).
Om gårdsförsäljning tillåts i Sverige kan en mikroekonomi skapats där lokala företagare får möjlighet att sälja sina produkter direkt till privatpersoner istället för att Systembolaget ska göra det, och som en konsekvens av det “äta upp” en stor del av vinsten.
Gårdsförsäljning är tillåtet utomlands
Danmark och Tyskland är två länder där konceptet med gårdsförsäljning fungerar och är uppskattat bland konsumenter. Det finns flertalet turister och vinentusiaster som säger att ett införande av gårdsförsäljning i Sverige skulle kunna väcka liv i det lokala näringslivet precis som det gjort utomlands.
Fler svenska vinodlare skulle kunna satsa på sin verksamhet, och dessutom gå med bra vinst då såväl försäljningen som hela den lokala besöksindustrin kommer att öka.
Det finns utländska vinproducenter som levererar till svenskar
Oribus Wein är ett exempel på en återförsäljare av vin, alltså en mikroproducent av vin som följer alla regler och har anpassat sitt sortiment för just svenskar. De säljer vinpaket som inkluderar såväl svensk alkoholskatt som svensk moms, och som skickas från deras gård i Tyskland.
Hur kan mikroproducenter av vin lyckas bättre
Att anlita en marknadsföringsbyrå är en bra idé för att öka omsättningen hos sitt företag som arbetar med mikroproducering av vin. Personer som jobbar på AWISEE har märkt av att många utländska mikroproducenter av vin hört av sig till dem och efterfrågar deras tjänster.
Digital annonsering via exempelvis Google Ads (sökmotorannonsering) och annonsering via sociala medier har ökat och är än mer populärt än förut. Behovet av tjänster inom SEO, eller sökmotoroptimering har också ökat förtydligar AWISEE även.