Så lyckades Ferrero Rocher glass öka varumärkesimagen med 33 procent

av Livets Goda

För att öka varumärkesmedvetenheten för Ferrero Rocher Glass arbetade bolaget tillsammans med mediebyrån dentsu X för att nå fler av de rätta målgrupperna genom programmatiska metoder, uppkopplad tv och onlinevideo via The Trade Desks plattform. Resultatet: förbättrad varumärkesimage med 33%, varumärkeskännedom med 21% och övervägande med 25%.

Ferrero Rocher använde The Trade Desks plattform för att programmatiskt genomföra sin kampanj och dra nytta av utbudet av onlinevideo och uppkopplad tv på mobil, stationär dator och surfplatta. Genom samarbetet med The Trade Desk kunde Ferrero Rocher använda tyska återförsäljaren Rewes detaljhandelsdata. Som en del av omnikanals-videokampanjen riktade Ferrero Rocher in sig på nya potentiella kunder med hjälp av olika onlinesegment.

– Genom att aktivera Rewes data för onlineshoppande med The Trade Desk plattform kunde vi nå fler av de rätta personerna – särskilt de som älskar Rocher-varumärket, samt glass- och pralinköpare, utan att behöva öka vår medieinvestering. Dessutom kunde vi förbättra viktiga varumärkesindikatorer som hur länge man kommer ihåg annonser, varumärkeskännedom och övervägande, säger Anette Calandrini, Senior Media Manager på Ferrero Deutschland.

Med hjälp av The Trade Desks frekvenskontroller minskade Ferrero överexponeringen av sina annonser på olika publiceringsplattformar och enheter, vilket ledde till att mediebudgeten nästan halverades. Genom att återinvestera dessa besparingar kunde Ferrero nå mer än 475 000 ytterligare hushåll – en femtioprocentig ökning av unik hushållsräckvidd.

För att mäta kampanjens effektivitet genomfördes en varumärkesstudie. Resultaten visade att kampanjen förbättrade varumärkesimagen med 33%, varumärkeskännedom med 21% och övervägande med 25%. Ihågkomsten av annonserna ökade med 15%, vilket placerar Ferrero i den högsta fem procenten av det globala referensvärdet.

– Vi vet från uppmärksamhetsstudier att uppkopplad tv fångar uppmärksamhet hos tittarna på ett väldigt bra sätt och att onlinevideo ökar medvetenheten kring varumärken. Därför är det extra roligt att våra undersökningar stämmer väl överens med hur kunderna upplever resultatet som vår plattform levererar, säger Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.

Uppkopplad tv är, enligt uppmärksamhetsstudierna, mest effektivt för att fånga uppmärksamhet (1,4 gånger högre) men minskar även den kognitiva belastningen (2,2 gånger lägre). Resultaten visar också att reklam i display och onlinevideo ökar inte bara medvetenheten om varumärket, utan leder även till konkreta handlingar – med 4,7 gånger högre uppmärksamhet, 5,8 gånger starkare varumärkeskoppling och 3,3 gånger bättre igenkänning jämfört med enskilda kanaler.

Ferrero och dentsu X planerar att fortsätta utveckla strategier för annonsering i uppkopplad tv och onlinevideo med The Trade Desks teknik samtidigt som de använder detaljhandelsdata för att öka kännedomen för fler av sina varumärken.