Så oroliga är svenskarna för hygienen på restauranger och foodtrucks

Livets Goda 12 Oct, 2018
Mat och Restaurang God handhygien bidrar inte bara till att hålla oss friskare – det kan också göra restauranggäster och besökare på bättre humör, enligt en undersökning som Essity har låtit göra. Något att tänka på inför kommande arbetspass på restaurangen, i foodtrucken eller med cateringen.


Helena Taghizadeh restaurang / Fotograf: Essity

Det är väl känt att god handhygien är ett av de mest effektiva sätten att hindra smittspridning och att undvika sjukdomar. Nu visar en internationell undersökning, utförd på uppdrag av Tork, en del av hygien- och hälsobolaget Essity, att god handhygien även kan ha positiv inverkan på hur människor mår och beter sig i restaurangmiljön. Hela 73 procent av de svenska respondenterna uppger att de skulle bli positivt påverkade om de visste att andra tvättar sina händer ordentligt. Bland annat gör det att de känner sig mer bekväma, trygga, tillfreds och gladare.

– Vetskapen om att våra händer är rena kan påverka restauranggästerna på flera positiva sätt. När en besökare ser att personalen har bra rutiner för att tvätta händerna, särskilt vid kontakt med livsmedel, så infinner sig en större trygghet hos gästen, säger Helena Taghizadeh, marknadschef för Tork på Essity. 

Bra förtroende för hotell och restauranger – sämre för street food
Hygienfrågan påverkar inte bara hur vi beter oss mot varandra utan också hur vi väljer bland hotell och restauranger. 17 procent uppger att de har avstått från att ta in på ett specifikt hotell på grund av oro för hygiennivån. Andelen som av samma anledning har avstått från att äta på en restaurang är betydligt mindre – bara fem procent svarar att tanken på bristande hygien och renlighet har gjort att de avstått från att äta ute.

Svenskarnas förtroende för foodtrucks och annan street food är dock inte lika stort som för restauranger och andra fasta matställen. Var tredje person uppger att de alltid, eller ofta, oroar sig för dålig hygien i vid dessa serveringar och 16 procent uppger att de därför avstått från att köpa mat från en foodtruck eller annan street food. Undersökningen visar att hos personer under 40 år är oron större och var femte uppger att de avstått street food.

Faktorerna som oroar matgäster mest
Personalens hygien uppges som det främsta skälet till att man undviker att äta på eller beställa mat från en restaurang eller annan matservering. En tredjedel uppger bristfälliga toaletter och avsaknad av handhygiensprodukter som orsak. Faktorerna som oroar mest:   

  • Kockens och personalens hygien: 51 %
  • Hur maten förvaras och bereds: 45 %
  • Övergripande hygien och renlighet: 43 %
  • Toaletterna: 34 %
  • Avsaknad av handhygienprodukter: 31 %
  • Kvaliteten på matingredienserna: 29 %
  • Att maten avses ätas utan bestick: 22 %

 Att tvätta händerna med tvål i 20-30 sekunder och torka sig med pappershandduk är en enkel väg till god handhygien. Ändå är det långt ifrån alla som tvättar händerna så ofta som de borde. - Även om svenska restaurangbesökare sällan undviker restauranger, så är det tydligt att just hygien är den stora faktorn som kan avskräcka. För att minska oron för dålig hygien kan man som arbetsplats diskutera hur man ändra rutinerna så att varje restauranggäst känner sig tryggare. Det skulle kunna gynna försäljningen och leda till att fler besökare kommer tillbaka, säger Helena Taghizadeh. 

Global Handwashing Day
God handhygien är en nyckelfråga för Essity som också är stolt sponsor till Global Handwashing Day 2018 den 15 oktober  – en dag instiftad av Global Handwashing Partnership med syfte att öka medvetenheten om, och förståelsen för vikten av god handhygien.

– De flesta känner till hälsoeffekterna av att tvätta händerna med tvål, men som denna undersökning visar är effekterna många fler. Internationella handtvättardagen är viktig och påminner oss om att betydelsen av att tvätta händerna och uppmuntra andra att göra detsamma, säger Carolyn Moore, Secretariat Director of the Global Handwashing Partnership.

Om resultatet
Statistiken i detta pressmeddelande grundas på två undersökningar, båda utförda av United Minds på uppdrag av hygien- och hälsobolaget Essity. De globala resultaten härrör från undersökningen the Power of Hands survey, vilken genomfördes i sex länder mellan den 9 juli och 6 augusti 2018. Totalt deltog 3 060 respondenter. Nationella kvoter har använts för att behålla ett representativ snitt av befolkningen sett till ålder och kön. De svenska resultaten härrör från Essentials Initiative Survey 2018 där 15 000 personer från 15 länder fått frågor kring hygien och välbefinnande. I Sverige har 1 027 personer svarat på undersökningen och det är dessa siffror som redovisas ovan. De tillfrågade utgör ett representativt snitt av befolkningen sett ur kön, ålder, livssituation mm.


Ekologiska växtbaserade drycker från Kung Markatta

Övrigt Nu tar varumärket Kung Markatta steget in bland de växtbaserade…
19 Feb, 2019

SSP tecknar avtal med Spendrups

Whisky och Bourbon Kampen om ett av Restaurangsveriges största och mest prestigefyllda avtal…
19 Feb, 2019

Stadhuskällarens souschef vidare i Årets unga kock 2019

Mat och Restaurang Anton Levin, souschef i Stadshuskällarens kök är en av de…
19 Feb, 2019

Blanda proffsiga cocktails hemma - D.E.W. Drinks: tre drinkar med bara tre ingredienser

Whisky och Bourbon Det kan vara svårt att hitta en god cocktail som…
19 Feb, 2019

Nu börjar Coop leverera mat med Volvos nya el-lastbil

Övrigt I dag överlämnar Volvo den nya el-lastbilen Volvo FL Electric…
19 Feb, 2019

Foursquare – långt ifrån fyrkantig

Whisky och Bourbon Foursquare Distillery ligger på Barbados, denna Västindiens östligaste utpost som…
19 Feb, 2019

Sveriges godaste ostar prisades under Ostfestivalen

Mat och Restaurang För sjätte året i rad arrangerades festivalen som samlar gräddan…
19 Feb, 2019

11% av världens befolkning har inte tillgång till rent vatten

Övrigt De fattigaste i världen går i timmar för att hämta…
19 Feb, 2019

Svegro lanserar nyheten grekisk basilika

Mat och Restaurang Svegro utökar sitt örtsortiment med en ny spännande basilikasort, den…
19 Feb, 2019

Pastan för alla tillfällen

Mat och Restaurang Svenska Dryckesmässor passar här på att inspirera med ett recept…
19 Feb, 2019

Santa Maria slår världsrekord i tortillastapling

Mat och Restaurang Det officiella världsrekordet i tortillastapling ligger på 68,6 centimeter. Men…
19 Feb, 2019

För åttonde året i rad - Innis & Gunn Barrel Aged Irish Whiskey Stout – Kindred Spirits släpps på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den 8 mars släpper skotska craft bryggeriet Innis & Gunn…
19 Feb, 2019

Gammel Dansk i storformat! - Nyhet i Systembolagets beställningssortiment

Whisky och Bourbon Den 14:e Januari 2019 lanseras klassikern Gammel Dansk Bitter Dram…
18 Feb, 2019

Forever Arctic Sea

Övrigt Har du koll på om du får i dig den…
18 Feb, 2019

70-talsfavoriten CAR är tillbaka

Övrigt Den mest sålda läskedrycken på Rigelloflaska under 1970-talet, CAR, gör…
18 Feb, 2019

Ghost släpper Juniper Gin

Whisky och Bourbon När svenska rock-titanerna Ghost tar sig an dryckesvärlden gör de…
18 Feb, 2019

​Nyhet: Löfbergs ICE Coffee Oat

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs utökar sitt sortiment iskaffe med ICE Coffee Oat,…
18 Feb, 2019

Låt den gula etiketten leda vägen

Vin Det lyser gult på Systembolagets Australienhylla. Wolf Blass Yellow Label…
18 Feb, 2019

TOMP tar över skotsk whiskyportfölj och amerikanskt bourbonhus

Vin TOMP Beer Wine & Spirits AB växer just nu snabbt…
15 Feb, 2019

Lansering av Diplomaticó Distillery Collection No3 Pot Still Rum

Whisky och Bourbon Idag lanseras No 3 i Diplomáticos unika kollektion av rom…
15 Feb, 2019
Artikelarkivet