Så oroliga är svenskarna för hygienen på restauranger och foodtrucks

Livets Goda 12 Oct, 2018
Mat och Restaurang God handhygien bidrar inte bara till att hålla oss friskare – det kan också göra restauranggäster och besökare på bättre humör, enligt en undersökning som Essity har låtit göra. Något att tänka på inför kommande arbetspass på restaurangen, i foodtrucken eller med cateringen.


Helena Taghizadeh restaurang / Fotograf: Essity

Det är väl känt att god handhygien är ett av de mest effektiva sätten att hindra smittspridning och att undvika sjukdomar. Nu visar en internationell undersökning, utförd på uppdrag av Tork, en del av hygien- och hälsobolaget Essity, att god handhygien även kan ha positiv inverkan på hur människor mår och beter sig i restaurangmiljön. Hela 73 procent av de svenska respondenterna uppger att de skulle bli positivt påverkade om de visste att andra tvättar sina händer ordentligt. Bland annat gör det att de känner sig mer bekväma, trygga, tillfreds och gladare.

– Vetskapen om att våra händer är rena kan påverka restauranggästerna på flera positiva sätt. När en besökare ser att personalen har bra rutiner för att tvätta händerna, särskilt vid kontakt med livsmedel, så infinner sig en större trygghet hos gästen, säger Helena Taghizadeh, marknadschef för Tork på Essity. 

Bra förtroende för hotell och restauranger – sämre för street food
Hygienfrågan påverkar inte bara hur vi beter oss mot varandra utan också hur vi väljer bland hotell och restauranger. 17 procent uppger att de har avstått från att ta in på ett specifikt hotell på grund av oro för hygiennivån. Andelen som av samma anledning har avstått från att äta på en restaurang är betydligt mindre – bara fem procent svarar att tanken på bristande hygien och renlighet har gjort att de avstått från att äta ute.

Svenskarnas förtroende för foodtrucks och annan street food är dock inte lika stort som för restauranger och andra fasta matställen. Var tredje person uppger att de alltid, eller ofta, oroar sig för dålig hygien i vid dessa serveringar och 16 procent uppger att de därför avstått från att köpa mat från en foodtruck eller annan street food. Undersökningen visar att hos personer under 40 år är oron större och var femte uppger att de avstått street food.

Faktorerna som oroar matgäster mest
Personalens hygien uppges som det främsta skälet till att man undviker att äta på eller beställa mat från en restaurang eller annan matservering. En tredjedel uppger bristfälliga toaletter och avsaknad av handhygiensprodukter som orsak. Faktorerna som oroar mest:   

  • Kockens och personalens hygien: 51 %
  • Hur maten förvaras och bereds: 45 %
  • Övergripande hygien och renlighet: 43 %
  • Toaletterna: 34 %
  • Avsaknad av handhygienprodukter: 31 %
  • Kvaliteten på matingredienserna: 29 %
  • Att maten avses ätas utan bestick: 22 %

 Att tvätta händerna med tvål i 20-30 sekunder och torka sig med pappershandduk är en enkel väg till god handhygien. Ändå är det långt ifrån alla som tvättar händerna så ofta som de borde. - Även om svenska restaurangbesökare sällan undviker restauranger, så är det tydligt att just hygien är den stora faktorn som kan avskräcka. För att minska oron för dålig hygien kan man som arbetsplats diskutera hur man ändra rutinerna så att varje restauranggäst känner sig tryggare. Det skulle kunna gynna försäljningen och leda till att fler besökare kommer tillbaka, säger Helena Taghizadeh. 

Global Handwashing Day
God handhygien är en nyckelfråga för Essity som också är stolt sponsor till Global Handwashing Day 2018 den 15 oktober  – en dag instiftad av Global Handwashing Partnership med syfte att öka medvetenheten om, och förståelsen för vikten av god handhygien.

– De flesta känner till hälsoeffekterna av att tvätta händerna med tvål, men som denna undersökning visar är effekterna många fler. Internationella handtvättardagen är viktig och påminner oss om att betydelsen av att tvätta händerna och uppmuntra andra att göra detsamma, säger Carolyn Moore, Secretariat Director of the Global Handwashing Partnership.

Om resultatet
Statistiken i detta pressmeddelande grundas på två undersökningar, båda utförda av United Minds på uppdrag av hygien- och hälsobolaget Essity. De globala resultaten härrör från undersökningen the Power of Hands survey, vilken genomfördes i sex länder mellan den 9 juli och 6 augusti 2018. Totalt deltog 3 060 respondenter. Nationella kvoter har använts för att behålla ett representativ snitt av befolkningen sett till ålder och kön. De svenska resultaten härrör från Essentials Initiative Survey 2018 där 15 000 personer från 15 länder fått frågor kring hygien och välbefinnande. I Sverige har 1 027 personer svarat på undersökningen och det är dessa siffror som redovisas ovan. De tillfrågade utgör ett representativt snitt av befolkningen sett ur kön, ålder, livssituation mm.


Den bästa maten för padel

Övrigt Padel, eller padeltennis, är den nya sporten som tagit hela…
14 Jun, 2019

Sommarens cigarrpaket

Whisky och Bourbon Plötsligt är det nära midsommar och då gäller det att…
14 Jun, 2019

Årslagrat älggräsbrännvin

Whisky och Bourbon Spirae är ett ekologiskt svenskt brännvin kryddat med älggräs. Gjort…
13 Jun, 2019

Mackmyra lanserar Moment Skogshallon

Whisky och Bourbon Mackmyra lanserar en whisky med somriga smaker i den limiterade…
13 Jun, 2019

Sommarens fräschaste sallad

Mat och Restaurang Mattrender kommer och går, men Medelhavsmaten består. Smaken är givetvis…
13 Jun, 2019

Löfbergs börjar använda återvunnen PET

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs börjar använda återvunnen PET i sina flaskor för…
13 Jun, 2019

Nu lanseras Big Mac Bacon i Sverige

Mat och Restaurang Nu kommer Big Mac Bacon till Sverige. Den ikoniska hamburgaren…
13 Jun, 2019

Radisson Blu Royal Viking Hotel – en designdröm efter totalrenovering

Mat och Restaurang Radisson Blu Royal Viking står nu klart efter en totalrenovering…
12 Jun, 2019

Turesgruppen öppnar Regeringsgatan 21 – en ny matdestination i Gallerian

Mat och Restaurang Gallerian utökar sitt kulinariska utbud med en ny restaurang –…
12 Jun, 2019

Kavli väljer Falköpings Mejeri som ny mejeriproducent

Mat och Restaurang Kavli tecknar ett 10-årigt avtal med Falköpings Mejeri och säkrar…
12 Jun, 2019

90-åring får ny kostym

Mat och Restaurang När Falksalt uppdaterar med nytt utseende är historia lika viktig…
12 Jun, 2019

Ny undersökning visar: Det vill svenskarna ha med sig på flyget

Övrigt En flygresa upplevs ofta som starten på semesterresan, och om…
12 Jun, 2019

Whispering Angel Magnum och Rock Angel rosé från Château D’ Esclans

Vin Whispering Angel Magnum och Rock Angel rosé från Château D’…
11 Jun, 2019

Kikärtskakor från Friggs - en innovation i butikshyllan

Mat och Restaurang Kikärtan har tagit Sverige med storm de senaste åren, med…
11 Jun, 2019

Löfbergs möter framtiden på The Lobby

Mat och Restaurang Kafferosteriet Löfbergs vill lära sig mer om hur kaffeupplevelsen kan…
11 Jun, 2019

Idag släpps det viner från Raats Family Wines och Pieropan

Vin Idag den 11 juni släpps det några kvalitativa viner från…
11 Jun, 2019

Limited Edition från Maldon havssalt

Mat och Restaurang Maldon havssalt lanserar för första gången på den svenska marknaden…
11 Jun, 2019

När förpackningarna tappat musten återvinns allt fler

Övrigt Livsmedelsförpackningar har en viktig roll för ett hållbart livsmedelssystem. Svenskarnas…
11 Jun, 2019

Så mycket skräp städades upp under Det Goda Vårstädet

Övrigt Hur mycket skräp samlades in? Vad var det konstigaste fyndet?…
11 Jun, 2019
Artikelarkivet