Så oroliga är svenskarna för hygienen på restauranger och foodtrucks

Livets Goda 12 Oct, 2018
Mat och Restaurang God handhygien bidrar inte bara till att hålla oss friskare – det kan också göra restauranggäster och besökare på bättre humör, enligt en undersökning som Essity har låtit göra. Något att tänka på inför kommande arbetspass på restaurangen, i foodtrucken eller med cateringen.


Helena Taghizadeh restaurang / Fotograf: Essity

Det är väl känt att god handhygien är ett av de mest effektiva sätten att hindra smittspridning och att undvika sjukdomar. Nu visar en internationell undersökning, utförd på uppdrag av Tork, en del av hygien- och hälsobolaget Essity, att god handhygien även kan ha positiv inverkan på hur människor mår och beter sig i restaurangmiljön. Hela 73 procent av de svenska respondenterna uppger att de skulle bli positivt påverkade om de visste att andra tvättar sina händer ordentligt. Bland annat gör det att de känner sig mer bekväma, trygga, tillfreds och gladare.

– Vetskapen om att våra händer är rena kan påverka restauranggästerna på flera positiva sätt. När en besökare ser att personalen har bra rutiner för att tvätta händerna, särskilt vid kontakt med livsmedel, så infinner sig en större trygghet hos gästen, säger Helena Taghizadeh, marknadschef för Tork på Essity. 

Bra förtroende för hotell och restauranger – sämre för street food
Hygienfrågan påverkar inte bara hur vi beter oss mot varandra utan också hur vi väljer bland hotell och restauranger. 17 procent uppger att de har avstått från att ta in på ett specifikt hotell på grund av oro för hygiennivån. Andelen som av samma anledning har avstått från att äta på en restaurang är betydligt mindre – bara fem procent svarar att tanken på bristande hygien och renlighet har gjort att de avstått från att äta ute.

Svenskarnas förtroende för foodtrucks och annan street food är dock inte lika stort som för restauranger och andra fasta matställen. Var tredje person uppger att de alltid, eller ofta, oroar sig för dålig hygien i vid dessa serveringar och 16 procent uppger att de därför avstått från att köpa mat från en foodtruck eller annan street food. Undersökningen visar att hos personer under 40 år är oron större och var femte uppger att de avstått street food.

Faktorerna som oroar matgäster mest
Personalens hygien uppges som det främsta skälet till att man undviker att äta på eller beställa mat från en restaurang eller annan matservering. En tredjedel uppger bristfälliga toaletter och avsaknad av handhygiensprodukter som orsak. Faktorerna som oroar mest:   

  • Kockens och personalens hygien: 51 %
  • Hur maten förvaras och bereds: 45 %
  • Övergripande hygien och renlighet: 43 %
  • Toaletterna: 34 %
  • Avsaknad av handhygienprodukter: 31 %
  • Kvaliteten på matingredienserna: 29 %
  • Att maten avses ätas utan bestick: 22 %

 Att tvätta händerna med tvål i 20-30 sekunder och torka sig med pappershandduk är en enkel väg till god handhygien. Ändå är det långt ifrån alla som tvättar händerna så ofta som de borde. - Även om svenska restaurangbesökare sällan undviker restauranger, så är det tydligt att just hygien är den stora faktorn som kan avskräcka. För att minska oron för dålig hygien kan man som arbetsplats diskutera hur man ändra rutinerna så att varje restauranggäst känner sig tryggare. Det skulle kunna gynna försäljningen och leda till att fler besökare kommer tillbaka, säger Helena Taghizadeh. 

Global Handwashing Day
God handhygien är en nyckelfråga för Essity som också är stolt sponsor till Global Handwashing Day 2018 den 15 oktober  – en dag instiftad av Global Handwashing Partnership med syfte att öka medvetenheten om, och förståelsen för vikten av god handhygien.

– De flesta känner till hälsoeffekterna av att tvätta händerna med tvål, men som denna undersökning visar är effekterna många fler. Internationella handtvättardagen är viktig och påminner oss om att betydelsen av att tvätta händerna och uppmuntra andra att göra detsamma, säger Carolyn Moore, Secretariat Director of the Global Handwashing Partnership.

Om resultatet
Statistiken i detta pressmeddelande grundas på två undersökningar, båda utförda av United Minds på uppdrag av hygien- och hälsobolaget Essity. De globala resultaten härrör från undersökningen the Power of Hands survey, vilken genomfördes i sex länder mellan den 9 juli och 6 augusti 2018. Totalt deltog 3 060 respondenter. Nationella kvoter har använts för att behålla ett representativ snitt av befolkningen sett till ålder och kön. De svenska resultaten härrör från Essentials Initiative Survey 2018 där 15 000 personer från 15 länder fått frågor kring hygien och välbefinnande. I Sverige har 1 027 personer svarat på undersökningen och det är dessa siffror som redovisas ovan. De tillfrågade utgör ett representativt snitt av befolkningen sett ur kön, ålder, livssituation mm.


Favoriter från Moët Hennessy till Systembolaget

Vin Tre favoriter från Moët Hennessy lanseras nu tillfälligt i Systembolagets…
23 Oct, 2018

Här är alla vinnare på Restauranggalan 2018

Mat och Restaurang Pristagare från hela landet hyllades under den tionde upplagan av…
23 Oct, 2018

Långbro Värdshus vann priset Årets Arbetsplats

Mat och Restaurang Långbro Värdshus med Fredrik Eriksson i spetsen förärades priset Årets…
23 Oct, 2018

Den svenska äppelodlingen växer snabbare än någonsin

Övrigt Den svenska kommersiella odlingen av äpplen har förändrats påtagligt under…
23 Oct, 2018

Sveriges Aladdinask får ny design

Övrigt Årets nyhet från Aladdin är något utöver det vanliga. Detta…
23 Oct, 2018

Ingen jul utan Leksands Knäckebröd

Övrigt För femte året i rad bakar Leksands knäckebröd Årets julknäcke.…
23 Oct, 2018

Lidl kommer till Knivsta

Övrigt Lidl Sverige växer i snabb takt och hade 2017 bäst…
23 Oct, 2018

Dynamisk fransk sommelier segerrik i Gaggenau Sommelier Awards 2018

Vin Gaggenau, lyxmärket för hushållsapparater av professionell kaliber, kan stolt tillkännage…
22 Oct, 2018

Strandvägen 1 och Årets Kock i unikt samarbete under Love November

Mat och Restaurang Med start den 1 november får Strandvägen 1 i Stockholm…
22 Oct, 2018

Santa Maria står värd för Svenska Kocklandslagets sista träning innan VM

Mat och Restaurang Den 25 oktober gör Svenska Kocklandslaget sin sista varmköksupplagning inför…
22 Oct, 2018

Kvinnliga kocknätverket TakeOver tar över köket på Banken Bar & Brasserie

Mat och Restaurang Nästa anhalt i TakeOvers gästspelsturné är Banken Bar & Brasserie…
22 Oct, 2018

Goose Island lanseras på svenska marknaden

Vin Chicagobryggeriet Goose Island tar plats på den svenska marknaden och…
22 Oct, 2018

Noga utvalt från Kafferosteriet Koppar - N°7 Yirgacheffe från Etiopien

Övrigt Månadens smakupplevelse från Kafferosteriet Koppar är alltså Yirgacheffe från Etiopien…
22 Oct, 2018

Happy Tammsvik lanserar egen hantverksöl - En Roligare Lager

Whisky och Bourbon Nu har Happy Tammsvik en ny lager på lager. Det…
22 Oct, 2018

Barebells lanserar nyhet: Chocolate Brownie Limited Edition

Övrigt Årets glassigaste julnyhet är här – Barebells Chocolate Brownie. En…
22 Oct, 2018

VM-köket i Åre ska mätta både skidstjärnor, kungar och kameramän

Mat och Restaurang Under alpina VM i Åre kommer det krävas bra mat…
22 Oct, 2018

Peter och Ulf Kappen till Frippe -Dramatens Bakficka

Mat och Restaurang Bröderna Kappen blir kreativa matledare på Frippe Dramatens Bakficka! De…
22 Oct, 2018

Ny sambrygd mellan Sigtuna Brygghus och Captain Lawrence

Whisky och Bourbon Med det lyckade resultatet för Hops n’ Sap i färskt…
22 Oct, 2018

Ny Vegansk certifiering för restauranger, hotellkök och matkedjor

Mat och Restaurang Nu lanseras den nya företagscertifieringen "VeganVänlig*" som tydligt skall visa…
22 Oct, 2018

Barilla presenterar 7:e upplagan av Pasta World Championship

Mat och Restaurang Klara, färdiga, ät! Förbered för ett världsomspännande firande av det…
22 Oct, 2018
Artikelarkivet