Hem NyheterVinnyhet Så revolutionerar e-handeln vinbranschen

Så revolutionerar e-handeln vinbranschen

av Christoffer Enquist

E-handeln har haft en enorm utveckling under tiotalet och enligt HUI Research kommer omsättningen på nätet bara fortsätta öka. I dag går det att köpa i princip allt online, inklusive vin. I samband med The Wine Companys tioårsjubileum guidar sommelieren Linda Sorby er genom vad som skett det senaste decenniet, samt vad man kan vänta sig de kommande tio åren.

e-handel

År 2007 blev det lagligt att köpa vin online i Sverige. Att handla sitt vin online är både lätt, säkert och fördelarna är många. Tiotalets blommande e-handel är en del av en vidsträckt globaliseringstrend som tillåter svenskar att utforska varor från marknader som inte varit tillgängliga för alla tidigare. Viner från små, okända producenter, i till exempel Italien och Frankrike har aldrig varit så nära för svenskarna.

– En stor fördel med att handla vin online är inte bara att vinet levereras direkt hem, utan vi kan också erbjuda mindre partier med unika viner, som annars är svåra att få tag på. Exklusivitet och unicitet tilltalar många konsumenter idag, säger Linda Sorby, marknadschef på The Wine Company.

Kring 2015 rapporterade vinaktörer runtom Europa att allt fler konsumenter handlar sitt vin online. Att fysiskt ta och se på vinet innan köp blev mindre viktigt. Vin med en historia från mindre kända vinmakare började tilltala konsumenter. Sociala mediers genomslag skapade även en helt ny plattform för vinrecensioner, vilket ledde till mer engagerade konsumenter.

– För mat- och vinintresserade konsumenter finns det mycket goda möjligheter att handla vin online. Genom bloggar, forum och sociala medier kan den nyfikne skapa sig en uppfattning innan köp. Framöver kommer vi se fler och smidigare lösningar bland mat och vintips, men också mer personliga rekommendationer utifrån tidigare köp och intressen. Det finns en utbredd passion för vin och mat bland svenskar och mycket talar för att näthandel av vin kommer fortsätta öka. Jag skulle inte bli förvånad om andelen svenskar som köper sitt vin online har tredubblats till år 2030, avslutar Linda Sorby.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING