När restaurangkedjan Five Guys skulle expandera uppstod hinder i form av ineffektiv drifts- och tekniskt underhåll. Genom att införa en gemensam digital plattform för ärendehantering, kommunikation och felhantering från PlanRadar spar nu kedjan tusentals timmar om året genom effektivare processer.
I verksamheter där lönsamheten mycket bygger på att drift och tekniskt underhåll fungerar oavbrutet, som livsmedel, restaurang och butikskedjor, krävs robusta arbetsprocesser och tillförlitliga system. När den amerikanska snabbmatskedjan Five Guys påbörjade sin etablering i Tyskland 2017 upplevde företaget inledningsvis stora problem med att skapa ett välfungerande arbete kring drift och underhåll.
Tomas Daufenbach som ansvarar för underhåll och drift av i dagsläget 22 restauranger i Tyskland, med catering från Hamburg till München, beskriver den då rådande situationen så här:
”Information gick förlorad om och om igen. Någon kunde skriva ’defekt lampa’ och det krävdes en hel del grävande för att förstå vad exakt som var felet.”
Tomas arbete innefattar allt från att byta glödlampor till att se till att ventilationssystem fungerar som de ska. Enligt honom är det nödvändigt att drift- och tekniskt underhåll i restaurangmiljöer både kan planeras och genomföras inom precisa tidsramar för att kostnaderna inte ska skena iväg.
För att komma tillrätta med utmaningarna valde Five Guys att satsa på en gemensam digital lösning för drifts- och underhållsarbetet i samtliga lokaler. Det digitala verktyget PlanRadar som används nu för ärendehantering, kommunikation och felhantering på plats blev en framgångsrik och även lönsam lösning.
”PlanRadar gör att jag sparar mellan 4 och 6 timmars administrativt arbete per vecka. Jag kan även se att de restaurangansvariga sparar mellan 3 och 5 timmar per vecka.”
Totalt innebär detta att Five Guys idag spar in mellan 3 500 och 6 000 timmar årligen genom det nya arbetssättet. Företaget expanderar nu snabbt i Tyskland, vilket PlanRadar varit en bidragande faktor till. En anledning till framgången är att alla medarbetare numera använder sig av samma system för underhåll, något som effektiviserar kommunikationen och minskar risken för att ärenden ska falla mellan stolarna.