Så viktig är mat & dryck på bröllopet enligt unga svenskar: En färsk Sifo-undersökning*, på uppdrag av lågprisvarumärket Eldorado, visar vilken roll som ekonomin spelar när unga vuxna i Sverige tänker på sitt bröllop och hur deras drömbröllop ser ut.

Så viktig är mat & dryck på bröllopet enligt unga svenskar
● Närmare en av tre unga vuxna (28%) tror att de behöver spendera mellan 51,000 och 100,000 kronor för att få den bröllopsfest de drömmer om.
● Var fjärde ung vuxen (24%) som planerar att gifta sig hindras av ekonomin från att göra det.
● Undersökningen visar också vilka faktorer som anses vara viktigast för ett lyckat bröllop.
Närmare en tredjedel av unga vuxna (28%), som vill eller planerar att gifta sig i framtiden, tror enligt undersökningen att de behöver lägga mellan 51,000 och 100,000 kronor på ett bröllop som lever upp till deras förväntningar. Endast en av fem (22%) räknar med att hålla sig under 50,000 kronor. Dessutom uppger en av fyra (24%) av de som planerar att gifta sig bli hindrade av sin ekonomi från att göra det just nu. Undersökningen visar också att de viktigaste faktorerna för ett lyckat bröllop är gästerna (79%), maten och drycken (49%), samt festlokalen (28%).
Enligt undersökningen önskar sig två av fem (42%) en stor fest med familj, släkt och vänner, vilket också är den mest populära visionen av en bröllopsfest. Drygt en av tre (35%) föredrar istället en intim ceremoni och middag tillsammans med familj och nära vänner. I en tid av ekonomisk osäkerhet och inflation vill lågprisvarumärket Eldorado slå hål på myten att ett lyckat bröllop behöver kosta mycket och ger nu möjligheten till en sponsrad bröllopsfest för ett par som längtar efter att gifta sig. Eldorado vill utmana tanken att det perfekta bröllopet måste vara en kostsam affär.
– “Vi på Eldorado strävar efter att göra våra kunders livsstunder så prisvärda och njutbara som möjligt, inklusive stora händelser så som en bröllopsdag. Genom detta initiativ vill vi ta fasta på vad unga människor tycker är allra viktigast med ett bröllop och visa att det inte behöver vara en ekonomisk börda att arrangera en minnesvärd och lyckad bröllopsfest, vilket känns särskilt betydelsefullt i dagens tid”, säger Emma Töpel Hanson, chef marknadskommunikation egna märkesvaror Dagab, Axfood.
För att delta i Eldorados tävling och få chansen till en sponsrad bröllopsfest uppmanas intresserade par att skicka in sina ansökningar. Ansökan bör innehålla en kort beskrivning av sin kärlekshistoria, sin vision för bröllopet samt hur Eldorados stöd kan göra skillnad för dem. Eldorado kommer att noga utvärdera ansökningarna och välja ett par som får sin bröllopsfest sponsrad och arrangerad av lågprisvarumärket.
Ansökningsperioden öppnar den 26 september kl 12.00 och stänger den 25 oktober. För fler resultat från undersökningen, ladda ned rapporten här.
*Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 25 maj–7 juni 2023. Totalt intervjuades
1,024 personer i åldern 18-35 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det
förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.