Hem Nyheter Saknas: Kött, hårdkokt ägg och lådor med kakdeg

Saknas: Kött, hårdkokt ägg och lådor med kakdeg

av Christoffer Enquist

Ett hårdkokt ägg, två lådor med kakdeg och en magnumflaska champagne är bara några exempel på saker som anmälts saknade av resenärer efter resor med Uber under 2019. Uber presenterar nu årets Lost & Found Index – en sammanställning över de föremål som lämnats kvar i Ubers under året som gått.

Uber

Under 2019 skedde nästan sju miljarder resor med Uber globalt. Då är det lätt hänt att ett och annat glöms kvar i bilen – såväl konventionella som mindre konventionella föremål. Den årliga lanseringen av Ubers Lost & Found Index sammanfaller med årets första Merkurius retrograd, en astrologisk händelse som tenderar att föra med sig förvirring och glömska. Samtidigt är det ett lämpligt tillfälle att reflektera över saker som har skett (och kanske tappats bort).

Kvarglömd mat och matrelaterade föremål
I Sverige var telefoner, kameror, plånböcker, väskor, klädesplagg och nycklar de allra vanligaste föremålen som anmäldes saknade efter Uber-resor det senaste året. På den globala listan över mindre vanliga föremål som rapporterats saknade världen över finns däremot en hel del mat och matrelaterade föremål:

• En hel kyckling
• Dippsåser
• Ett knivset
• En magnumflaska champagne
• En födelsedagstårta
• Matvaror till ett värde av 2500 kronor
• Ett handtag till ett ölfat
• Kött
• Jose Cuervo-tequila
• En banan- och jordgubbssmoothie i mellanstorlek
• En citronkaka
• En ölmugg i trä
• En liten papperspåse från Eataly
• Två lådor med kakdeg
• En brödlimpa
• Fyra påsar solrosfrön

– Vi kan nog alla relatera till den panikartade känslan av att ha glömt något, kanske i baksätet på en Uber. Oavsett om det är en kyckling, solrosfrön eller en plånbok som anmälts saknade så är det Ubers ambition att kunna återlämna alla de föremål som glömts kvar av personer som använder vår app, säger Nicole Siefert, Head of Lost & Found på Uber.

För den som saknar sina solrosfrön, sin plånbok eller annan ägodel efter sin senaste Uberfärd, gör så här:
1. Gå in på “Dina resor” och välj resan där föremålet tappades bort (om det är telefonen som glömts går detta lika bra att göra via dator)
2. Tryck på “Jag har tappat ett föremål”
3. Tryck på “Kontakta föraren om ett kvarglömt föremål”
4. Scrolla ner och skriv in ett telefonnummer
5. Telefonen kommer sedan att ringa och koppla ihop föraren med resenären som glömt kvar något, där en tid och plats för återlämning av det förlorade föremålet kan avtalas

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING