Hem Vinvärlden ”””Sättet som Systembolaget valt att genomföra sin uppförandekod på, bygger i grund och botten på feghet”””

”””Sättet som Systembolaget valt att genomföra sin uppförandekod på, bygger i grund och botten på feghet”””

av Livets Goda

”Här publicerar livetsgoda.se Kåres kommentarer och brev i sin helhet. Som VD och grundare av vinimportfirman SPRUCE UP!, liten leverantör till Systembolaget sedan 2004, har vi fått följa med från första början när detaljhandelsmonopolet successivt har presenterat sitt arbete med att ta fram och implementera en uppförandekod. Min åsikt är att sättet som Systembolaget har valt att genomföra sin uppförandekod på i grund och botten bygger på feghet. Det ställer dessutom helt orimliga krav på den stora majoriteten av Systembolagets dryckesleverantörer. Grundproblemet är följande: till skillnad från många stora svenska livsmedelsdetaljister har Systembolaget valt att lägga över hela det formella CSR-ansvaret på sina leverantörer. Detta innebär att det är leverantören som till 100% ansvarar för att vinproducenten följer den uppförandekod som Systembolaget har valt att ansluta sig till, i detta fallet BSCI. Som leverantör har man inga alternativ till att inte gå med i just BSCI, annat än att förstås upphöra med sin försäljning till Systembolaget. I formell mening kan Systembolaget därför heller aldrig göra fel när det gäller att följa sin egen uppförandekod, eftersom man lagt över det fulla ansvaret på leverantören. Systembolagets dryckesleverantörer är historiskt sett inte heller särskilt pigga på att rikta offentlig kritik mot sin viktigaste, och oftast enda, kund. Jag är övertygad om att den stora majoriteten av Systembolagets leverantörer i dagsläget egentligen inte har full koll på vad man går med på när man accepterar Systembolagets uppförandekod. För mindre leverantörer är det i princip praktiskt och ekonomiskt ogörbart att följa samtliga BSCIs krav. För SPRUCE UP!s del har vi valt att inte importera några viner utanför EU-länderna för att hjälpligt kunna klara av att följa de krav som Systembolaget lagt på leverantörerna ur ett CSR-perspektiv. Jag har också i dagarna, i samarbete med en erfaren jurist och en av Sveriges ledande CSR-experter, startat Sustainable Food Partners, en verksamhet som specialiserar sig på att hjälpa leverantörer och detaljister inom livsmedels- och dryckesbranschen att följa gällande uppförandekoder. Enkelt uttryckt, erbjuder vi den ledning och möjlighet till revision som Systembolaget i flera avseenden valt att undvika genom att placera sig på åskådarläktaren i CSR-frågor. Om vi i Sverige vill ha mat och dryck av bra kvalitet som är producerad under schyssta förhållanden krävs det seriöst praktiskt arbete och offentligt civilkurage. Det som P1 Kaliber berättar om i sitt program är gissningsvis bara ett av många liknande förhållanden som går emot Systembolagets uppförandekod. Kåre Halldén, VD och grundare SPRUCE UP”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING