“Nyligen avslutades ett infekterat varumärkesärende vid tingsrätten i Haag. De inblandade var Comité Interprofession du Vin de Champagne (CIVC) mot kosmetikajätten Unilever som producerar det holländska schampot Andrélon. Unilever ville uppmärksamma det anrika schampots 70-års dag i Holland med en uppseendeväckande kampanj. Misstaget de gjorde var att kalla jubileumsschampot för “”Champagne Schampo””. I en av annonserna är en flaska schampo placerad i en champagnekylare fylld med is. Efter att CIVC uppmanat Unilever att dra in produkten har den kommersiella texten ändrats och schampot heter nu fest schampo. Tack vare att Unilever genast backade blev den rättsliga processen kort. Rättens ordförande uppmanade Unilever att avstå från användning av den skyddade geografiska beteckningen Champagne och förbjöd dem att marknadsföra Andrélon som Champagne schampo. De måste dessutom återkalla allt schampo som är tappat i den förbjudna flaskan från samtliga återförsäljare. Spekulationer hörs redan om att flaskan kan komma att inbringa stort samlarvärde då en liknande produkt knappast lär dyka upp igen. Unilever tilldömdes att betala rättegångskostnaderna på nära 300.000 kronor.”
Schampo inget för Champagne
744