1

Schysst käks Vegokebab vinner Årets Dagligvara 2021

I konkurrens med Oatly och Anamma från Orkla Foods tog snabbväxande Schysst käk hem dagligvarubranschens finaste pris under gårdagens gala på Berns.

Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. I år gick priset till Schysst käks Vegokebab som är en del i det framgångsrika konceptet hemmakebab.

– Alltså wow! Hela gänget på Schysst käk har gjort ett grymt jobb med lanseringen av vår superpopulära Vegokebab, jag kunde inte vara stoltare, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk 

Sedan 2006 har Årets Dagligvara delats ut av branschorganisationerna Svensk Dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers Förbund). Marknadsandel, påverkan på kategorins tillväxt, försäljningsvärde, innovationsgrad och förmågan att fånga ett nytt konsumentbehov ligger till grund för priset. 

– Kebab, vem vill inte äta kebab? Tidigare har det enbart erbjudits de som äter kött, men Schysst käk gör det nu möjligt för alla. Försäljningsdata visar att konsumenterna har tagit emot Vegokebab med öppen famn och även vi i juryn blev imponerade över Schysst käks produktutveckling och lanseringsstrategi, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

Bland tidigare vinnare finns bland annat Estrella, Loka, Oumph! och Marabou.

– Det här är ju inte vilket pris som helst. Att det är försäljning, konsumentinsikter och innovation som Årets Dagligvara baseras på ger en tyngd och status som få andra priser, speciellt eftersom vi alltid fokuserar på precis just de sakerna, säger Amir Kheirmand, vinnare av Sveriges Mästerkock och grundare av Schysst käk

Försäljningssiffrorna och juryns nomineringsmotivering finns publicerade på www.aretsdagligvara.se

Så här går tävlingen till

  1. NielsenIQ tar fram en bruttolista på produkter som möter olika kriterier inom försäljningsvolym, marknadsandel mm
  2. Juryn adderar kvalitativa aspekter såsom innovationsgrad och förmågan att möta nya konsumentbehov
  3. Juryn beslutar vilka 3-4 produkter som blir nominerade
  4. Medarbetare på DLF och Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag (ca 4000 st) röstar och vinnaren presenteras på DLF:s höstmöte 7 oktober.

Juryn 2021

  • Karin Brynell, Juryns ordförande, VD Svensk Dagligvaruhandel
  • Micael Dahlen, Professor, Handelshögskolan
  • Svetlana Kolesova, Doktorand, Center for Retailing, Handelshögskolan Stockholm
  • Anna Ekström, Sales Director Nordics, UK & Ireland, NielsenIQ
  • Boris Kulisic, Sortimentsgruppchef Nearfood, Coop Sverige
  • Johan Walleen, Kategoriområdeschef Kött, chark & fågel, Axfood
  • Annelie Dremo, Kategorichef, Bergendahls Food
  • Rickard Gustafsson, Affärsområdeschef, ICA Sverige

Tidigare vinnare av Årets Dagligvara

  • 2020 – Inställt pga pandemin
  • 2019 – Anamma Formbar Färs
  • 2018 – Estrella Linschips
  • 2017 – Propud laktosfri proteinmilkshake Choklad
  • 2016 – Oumph!
  • 2015 – Loka Crush
  • 2014 – Lindahls kvarg
  • 2013 – Risenta Mandelmjöl
  • 2012 – Marabou Cookies
  • 2011 – Ballerina kladdkaka
  • 2010 – Tresemmé schampo & balsam
  • 2009 – Ekströms smulpaj
  • 2008 – Listerine

2006 – Knorr Vie shot