Hem NyheterNyhet WB Sigtuna Brygghus lanserar ny varumärkesplattform och visuell identitet

Sigtuna Brygghus lanserar ny varumärkesplattform och visuell identitet

av Livets Goda

För ett år sedan inledde Galatea ett samarbete med varumärkesbyrån FLW kring Sigtuna Brygghus varumärke. Nu lanseras en ny varumärkesplattform och re-design av den visuella identiteten med syfte att stärka Sigtuna Brygghus position på den svenska ölmarknaden.

Sigtuna Brygghus startade i liten skala 2005 och har sedan dess blivit en av Sveriges ledande hantverksbryggerier. I samband med att Galatea investerade i verksamheten 2009 kunde man expandera och utveckla bryggeriet. Idag är Sigtuna Brygghus en välkänd aktör på ölscenen och ölen som produceras finns tillgänglig på krog, systembolag och inom dagligvaruhandeln över hela landet. Nu får varumärket en ny varumärkesplattform och en uppdaterad visuell identitet och förpackningsdesign.

”Trots att Sigtuna Brygghus har skalat upp sedan starten 2005 är passionen och upptäckarglädjen samma idag som då. Med den nya designen ville vi göra en lekfull tolkning av platsen som är hem för det, nämligen brygghuset. Vi har inspirerats av referenser som Kalle och chokladfabriken och Professor Baltazar och skapat en lekfull värld och illustrationsmanér, men som är satt i ett tydligt system för att skapa en smidig och lättarbetad identitet”, säger Filip Callas, designer på FLW.

Sigtuna Brygghus lanserar ny varumärkesplattform och visuell identitet. I den uppdaterade visuella identiteten har FLW tagit fram en uppdaterad logotyp med brygghuset i fokus, en utökad färgpalett, en ny genomgående typografi, ett lekfullt och abstrakt illustrationsmanér inspirerat av brygghuset samt ett nytt designsystem för flaskor och burkar för att skapa ett sammanhållet uttryck. Dessutom har ett uppdaterat bildspråk för produkter och miljö tagits fram.

“För Sigtuna Brygghus är hantverksöl inte en stil, utan resultatet av många års arbete och insikter. Med den nya designen vill vi förmedla balansen mellan kunnighet, kvalitet och kreativitet som präglar brygghuset. Lekfullt men med tydliga ramar”, säger Marcus Friari, brand manager för Sigtuna Brygghus på Galatea.

Den nya identiteten rullas ut löpande under våren 2021 och implementeras på allt från flaskor, burkar och kartonger till POS-material och sociala medier, samt på en helt ny webbsida.

Arbetsgrupp
Marcus Friari, Brand Manager, Sigtuna Brygghus
Daniel Boltes, Affärsområdeschef, Galatea
Caroline Mörnås, Varumärkesstrateg
Madeleine Engelbrecht, Projektledare
Jakob Jerremalm, Design
Filip Callas, Design
Olle Lagerqvist, Art director

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING