Frank Autard som tillträdde för ett år sedan, sedan, arbetade tidigare för Lejay-Lagoute, ett dotterföretag till champagnetillverkaren Henriot och japanska Suntory. Han meddelar att fokus för Skalli nu kommer att läggas på koncernens flaggskeppsvarumärken. Här återfinns rhôneegendomen Caves Saint-Pierre samt de viner som säljs under namnet Robert Skalli. Företaget har redan genomfört strategiska förändringar. Där ingår att stå över stora mässor såsom Vinexpo samt sälja tillgångar utanför kärnverksamheten. De har också slimmat personalstyrkan med 20 procent och väljer nu att satsa mer på tillväxtmarknader. Bara under förra året ökade företagets försäljning till Kina med 60 procent. – Om vi ska kunna konkurrera med länder som Australien och Chile, så måste vi satsa på högre kvalitet, säger Autard. Att göra franska viner i chilensk stil är ett kortsiktigt perspektiv. Det är vår unika terroir som är styrkan för franska viner. Autard betonar dock att företaget även fortsättningsvis kommer att tillverka enklare viner som gör att de i dagsläget kommer upp i volymen 22 miljoner flaskor per år. Storbritannien är Skallis främsta exportmarknad i dag, följt av Beneluxländerna och Skandinavien. Bolaget är fokuserat på södra Frankrike och har egendomar i Languedoc-Roussillion, Rhône och Korsika. Dessutom har företaget en egendom i Kalifornien.
777