–Varje gång jag ställer fram en flaska absint hemma blir folk lite rädda. Det gillar jag. Det finns ju väldigt mycket mystik och myter kring den som tilltalar, men drycken i sig är väldigt underskattad. Det är något med absint som triggar min kreativitet, säger Jonas Åkerlund.
Absint har sedan uppkomsten på sent 1700-tal varit en omtalad och laddad dryck. Den unika smaken, tillredningsritualen, och beskyllningar om att framkalla galenskap har gett absinten en mystisk aura. Många är de konstnärer, författare och bohemer som hyllat absinten som en musa och källa till inspiration.
Jonas Åkerlund har under lång tid hyst varma känslor för absinten, vare sig intaget skett under särskilt arrangerade absintfester med vänner eller i den egna ritualen tillsammans med en klick rysk kaviar. Det rådde därmed inga oklarheter kring hur den färdiga produkten skulle se ut.
–Framställningen av Ditch Twisted Ritual var både krävande och inspirerande eftersom Jonas hade en så tydlig bild av det önskade resultatet och ett stort intresse av dryckens historia och mystik. Tillsammans har vi skapat en unik absint som med sin mörka färg, särpräglade smak och twistade förpackning andas allt det som världsstjärnan Jonas Åkerlund står för. Jag är väldigt stolt över att göra detta tillsammans med Jonas och Brands For Fans, säger Patrick Holmqvist på Nils Oscar.
Ditch Twisted Ritual är framtagen i samarbete med Brands for Fans.
–Att vi fick uppdraget av Jonas är i sig en stor ära, säger Sari H Wilholm på Brands For Fans. Han är ju ingen traditionell artist utan ser till att visa upp artisternas coolaste sidor. Jonas Åkerlunds Ditch Twisted Ritual är ett hantverk rakt igenom, precis som allt han gör!
Fakta
Systembolaget: Beställningssortimentet (endast 300 flaskor)
Artikelnummer: 82415-02
Pris: 996 kr
Producent: Nils Oscar AB
Leverantör: Brands For Fans Sweden AB
Alkoholhalt: 68,0 %
Design: aStory kommunikationsbyrå (www.astory.se) och Jonas Åkerlund