Att ölet smakar gott och att burken är återvinningsbar. Det är de viktigaste faktorerna i svenskarnas val av öl enligt en färsk opinionsundersökning som Novus genomfört på uppdrag av branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Ölet får gärna vara svenskt också, om konsumenterna får tycka till.
Det svenska bryggeriundret fortsätter göra avtryck på hur svenskar konsumerar öl idag. Enligt en färsk undersökning av Novus på uppdrag av Sveriges Bryggerier uppger enbart 3 procent att de dricker öl för att bli berusade. Samtidigt så uppges smak (96 procent), att förpackningen är återvinningsbar (60 procent) och att ölet är tillverkat i Sverige (23 procent) som de viktigaste egenskaperna som inspirerar vid köp av öl.
– Den svenska bryggerinäringen har gjort en spännande resa de senaste åren. Den växande tillgången på olika öltyper och smakprofiler på Systembolaget och i dagligvaruhandeln har bidragit till en breddad bild av ölet som dryck. Idag är det fler som känner igen ölet som en mångbottnad hantverksdryck med en tydlig plats i svensk mat- och dryckeskultur. Att nästan var fjärde svensk dessutom anser att svenskproducerad öl är att föredra är väldigt roligt för oss och våra medlemmar, men vi hoppas självklart att detta antal ska växa framåt, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Bryggerinäringen har sedan slutet på 1800-talet arbetat med cirkulära flöden för branschens förpackningslösningar. Idag är samtliga vanligt förekommande förpackningslösningar för dryck återvinningsbara; PET-flaskor och aluminiumburkar ingår i
det svenska pantsystemet, 98 procent av allt engångsglas lämnas till återvinning och blir till nya, medan systemet för returglas säkerställer att befintliga återanvänds upp till 40 gånger innan de återvinns till nya flaskor.
Om bryggeribranschens miljöarbete
Sedan slutet på 1800-talet har svenska bryggerier haft ett system som returglas. Branschen skapade – kanske världens första
– standardiserade flaskor som kunden kunde lämna tillbaka och som därefter tvättades och fylldes igen. Samma lösning används än idag och kännetecknas av den röda och blå backen som återfinns i restaurang- och kafékök. Idag kan 33 cl-flaskan återanvändas upp till 40 gånger, medan 50 cl-flaskan kan användas cirka 8 gånger innan de återvinns till nya flaskor.
Sveriges Bryggerier är även delägare i Returpack, det företag som ansvarar för pantsystemet för återvinningsbara förpackningar. Idag pantas 85 procent av alla aluminiumburkar och PET-flaskor, de två vanligaste förpackningslösningarna för drycker.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes mellan 20 och 26 maj 2021 av Novus på uppdrag av Sveriges Bryggerier. Antalet intervjuer som har genomförts är 1 025 och målgruppen är den svenska allmänheten (18-79 år). Deltagarfrekvensen är 57 %. Det är en jämn fördelning mellan kvinnor och mär som svarat.