SodaStream presenterar en ny varumärkesidentitet, symbol och logotyp, och adderar en ny produktkategori: SodaStream Collection, med avancerade funktioner och premiumdesign. I den omfattande varumärkesförändringen ingår även en ny visuell design för hela varumärket.
SodaStream, världens ledande varumärke inom bubbelvatten, presenterar en 360° ompositionering av varumärket. För tre år sedan genomfördes en digital transformation samtidigt som en ny konsumentfokuserad strategi lanserades. Nu fokuserar företaget på kundernas växande intresse för design, innovation, mixologi och användarupplevelser, samt deras önskan efter mer lättillgängliga premiumprodukter, samtidigt som trenden med att göra friskt bubblande vatten hemma fortsätter att växa. SodaStream introducerar därför en ny varumärkesidentitet som går igen i företagets symbol, färgpalett och webbplatser. Dessutom introduceras en ny produktkategori.
Kärnan i den nya positioneringen är sägningen Push for Better, vilken är inspirerad av rörelsen man gör när man trycker på SodaStreams kolsyreknapp. “Push for Better” väcks till liv i varumärkets nya visuella identitet, vilket leder till en kedjereaktion av positiv förändring, inspirerad av kraften i en enkel knapptryckning och den förändringsström som den sätter igång – för både konsumenter och planeten.
Det nya visuella språket inkluderar en ny ikon som symboliserar två förenade vattendroppar i en yin och yang-formation, som skildrar balans och harmoni, och påminner om jordklotet. Designen bildar signaturbokstaven “S”, vilket står för SodaStream. SodaStreams nya färgpalett förblir trogen sitt engagemang för att göra bättre för planeten, inspirerad av naturen. Märkets primära färger är Fresh Blue, Deep Blue och Sand, en referens till vattnets renhet och friskhet och sandens ljushet.
SodaStream lanserar också “SodaStream Collection”, en ny premiumkategori som representerar företagets mer avancerade och designade produktsortiment. Collection-sortimentet består av SodaStreams nya kolsyremaskiner – Art och Duo, och kommer även att inkludera framtida nyheter designade av internationellt välkända designers.
SodaStreams nya visuella identitet genomsyrar nu hela företaget digitalt, på hemsidan, i sociala mediekanaler och på andra plattformar. Med start 2023 kommer de nydesignade förpackningarna att rullas ut i etapper till alla 47 globala marknader där företaget är verksamt.
– Vår nya ‘Push for Better’-strategi och dess tillhörande varumärkesutveckling är nästa kapitel i SodaStreams resa för att förändra hur världen dricker och revolutionera den globala dryckesindustrin. Som experter på att skapa kolsyrade drycker är vi glada över att kunna erbjuda våra kunder den perfekta upplevelsen av bubbelvatten. Genom att använda SodaStream har våra kunder möjlighet att göra något som är bättre för dem och bättre för planeten, säger Eyal Shohat, VD för SodaStream.
SodaStream har samarbetat med Pearl Fisher, en kreativ design- och varumärkesbyrå baserad i London, för att skapa och implementera varumärkets nya visuella identitet samt Eitan Cohen, kreativ rådgivare till SodaStream.
– Vi är mycket stolta över vårt partnerskap med SodaStream. Från att identifiera SodaStreams möjligheter att utveckla och optimera varumärkets nyckeltillgångar till att säkerställa att varje aspekt av den nya designvisionen och varumärkesupplevelsen aktiverar företagets banbrytande attityd och förändringsmentalitet, säger Eitan Cohen och David Jenkinson, Design & Experience Partner på Pearl Fischer.