Hem Mat & Restaurang Sommarens torka leder till kraftigt ökade kostnader för svenska livsmedelsproducenter

Sommarens torka leder till kraftigt ökade kostnader för svenska livsmedelsproducenter

av Livets Goda

Sommarens torka var en katastrof för Sveriges lantbruk och nu börjar dess effekter märkas även i nästa led i livsmedelskedjan, livsmedelsproducenterna. Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal har i sitt senaste Konjunkturbrev frågat medlemsföretagen hur de har påverkats av torkan och hur de tror att den kommer påverka dem framöver:

  • 41% har redan drabbats negativt av torkan
  • 41% räknar med negativa effekter under hösten
  • 37% kommer pga torkan att behöva öka leveranspriserna mycket
  • 44% kommer pga torkan att behöva öka leveranspriserna en del

– Det är billigt att köpa mat i Sverige men det är dyrt att producera den, och många livsmedelsföretag kämpar med låga marginaler. För ett genomsnittligt livsmedelsföretag står råvarorna för 60% av omsättningen. Det säger sig självt att om råvarukostnaderna ökar så kraftigt som de nu ser ut att göra så kommer det att drabba producenterna väldigt hårt, i synnerhet de producenter som redan är pressade lönsamhetsmässigt, säger Carl Eckerdal.

I Konjunkturbrevet jämför Carl den nuvarande krisen med den globala råvarukrisen 2007–2008 som också innebar ökade råvarukostnader och minskad lönsamhet för svenska livsmedelsföretag. Krisen 2007–2008 ledde dock inte till märkbart höjda konsumentpriser. Livsmedelsindustrin fick hantera de höjda kostnaderna genom att på olika sätt effektivisera produktionen.

– En stor del av livsmedelsproducenterna har redan gjort de effektiviseringar man kan, och man kommer inte på egen hand klara av att svälja de ökade råvarukostnaderna. För att vi ska undvika en försvagning av den redan hårt pressade svenska livsmedelsindustrin måste kostnaderna fördelas i hela livsmedelskedjan och nå ända ut till konsumenten. Det är kanske uppenbart men tål att sägas ändå; utan svenska livsmedelsproducenter blir det inga svenska livsmedel, säger Carl Eckerdal.

Den starka vegantrenden

Utöver effekterna av sommarens torka har Carl även frågat medlemsföretagen hur de har påverkats av den starka vegantrenden bland svenska konsumenter (som man kan läsa om i Konjunkturbrevet för Q4 2017):

  • 35% har påverkats positivt eller mycket positivt
  • 32% har breddat sitt produkterbjudande av veganska alternativ
  • 47% har nyligen introducerat veganska alternativ

Om Konjunkturbrevet

Fyra gånger om året skickar chefekonom Carl Eckerdal ut en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag som får svara på frågor om försäljning, export, anställningsläge, råvarukostnader, lönsamhet och investeringar. I den aktuella enkäten fick företagen även frågor om effekterna av sommarens torka samt om den starka vegantrenden bland svenska konsumenter.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING