Hem Vinvärlden Spotify för vinälskare

Spotify för vinälskare

av Livets Goda

”I höst kan det dock, om allt går vägen, finnas ett program för PC, Mac och mobil där du som vinentusiast kan lägga in alla dina favoriter direkt. Via EAN-koden (streckkoden) som du fotar med mobilen, lägger du in vinet direkt från krogen, systembolaget eller middagen. Livets Goda fick tag i Robert Pihl, en av upphovsmännen bakom ””Min Vinkällare”” och frågade vilka som ligger bakom projektet. – Vi är fyra kompisar som är väldigt vinintresserade. Två av oss är Art Directors, en projektledare och en utvecklare. Vi saknade själva det här programmet och ville göra en unik produkt. Vi har andra jobb och gör det här ideellt vilket gör att vi har råd att fila på programmet till det blir perfekt. Robert beskriver programmet med ledord som användarvänligt, funktionellt men framför allt roligt att använda. – Det ska vara kul att kolla runt bland sina viner. Allt bygger på att vi lägger in bilder på alla viner som finns att få tag i här i landet – ordinarie sortiment, beställningssortiment och restaurangsortiment via privatimport. Sen kan du med hjälp av ””cover flow”” – ett tredimensionellt, grafiskt användargränssnitt, bläddra bland dina viner. Min Vinkällare kommer även att fungera som ett socialt medie, lite som Facebook, där du lägger till dina vinvänner, kan dela med dig av din vinkällare etc. Det ger också importörer och restauranger möjlighet att visa upp sina sortiment. – Programmet har egentligen fyra målgrupper, fortsätter Robert Pihl. Dels för proffsen, sen för oss ””wannabes”” och inte minst för importörer och restauranger. Det kommer bli en grym plattform för många aktörer. Upphovsmännes förhoppning är att importörerna själva ska uppdatera programmet när de förändrar sitt sortiment, med EAN-koder och allt. – Det här blir ju en unik marknadsföringskanal för dem som inte kostar någonting, förklarar Robert. Om många användare lägger in ett vin i sin källare och dessutom ger det positiva omdömen så är det ju fantastisk PR för vinet. I förlängningen kommer Robert med kollegor att kunna kartlägga användarna och därmed erbjuda importörer och andra aktörer möjlighet att målgruppsanpassa direktinformation. Dock vill de förtydliga att innehållet kommer att vara strikt redaktionellt. Att lägga in bilder på samtliga viner är ett hästjobb utan dess like. Det som fattas nu är bara samarbete med landets alla importörer. – Vi hoppas att importöerna vill lägga in så mycket information som möjligt om sina viner i programmet. Den här plattformen kommer att byggas av oss tillsammans med dem. Vi har redan testat med några av dem och utvalda fokusgrupper. I sommar kommer vi att testköra på bredare front för att förhoppningsvis gå igång live i september, avslutar Robert Pihl. För mer info se www.minvinkallare.se Kontakt: Johan Wendborg, projektledare johan.wendborg@minvinkallare.se 070-791 13 73 Robert Pihl, Cross Promotions – robert.pihl@minvinkallare.se 070-188 14 19 Markus Nanck, Art Director Johan Carlsson, Utvecklare”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING