Under 2025 firar Stockholms Bränneri tio år. Den Södermalmsbaserade dryckesproducenten uppmärksammar jubileet genom att lansera sin första produkt, Stockholms Bränneri Dry Gin, med en jubileumsetikett med motiv av
illustratör Fabian Franck.

Fotograf: Petter Bäcklund
Stockholms Bränneri startades den sjunde april 2015 av paret Anna och Carl Wikner och har sedan dess växt till en stilbildande verksamhet med ett brett utbud av drycker både med och utan alkohol, utbredd internationell export samt en egen framgångsrik besöksverksamhet på Södermalm, där destilleriet idag delar adress med sin egen cocktailbar.
Destilleriets allra första produkt, Stockholms Bränneri Dry Gin, lanserades december 2016 och har sedan dess varit central för verksamhetens framgång. Ginen är en stiltypisk dry gin med nordiska influenser, destillerad med klassiska ginkryddor samt ljung, fläder och rosmarin. Receptet satte paret själva inför deras bröllop i Stockholms skärgård, därav att ljung och fläder än idag har en given plats i signaturreceptet.
”Vår dry gin har sedan start varit ryggraden i vår produktportfolio. Jag kan fortfarande komma ihåg de starka känslor jag hade när vi till slut beslutade att vi var nöjda med receptet på vår signaturgin, när första restaurangen lade en order och när vi sålde slut på ett dygn vid lansering på Systembolaget.” minns Anna Wikner.
För den begränsade utgåvan med särskild jubileumsetikett så har Stockholms Bränneri krokat arm med illustratör Fabian Franck, som själva är uppvuxen i kvarteren kring bränneriet. Hans motiv avbildar bränneriets fasadmiljö, belägen i en före detta Jaguarverkstad på Folkungagatan på Södermalm. Formgivaren Carl Bachmann, som skapade varumärkets grafiska identitet, har anpassat Fabians motiv att fungera som produktetikett.
”Att tolka en miljö och en känsla för ett varumärke beläget i kvarteren där jag vuxit upp känns stort. Jag har många minnen av området från min barndom, och vad som då ändå kändes som en avkrok har idag blivit ett av de mer spännande områdena på Södermalm. Det är kul att se hur mina gamla kvarter lever upp och att få vara en del av det.” berättar Fabian Franck.
Idén till Stockholms Bränneri föddes under tiden Anna och Carl spenderade några år i Vancouver i Kanada. Ett intresse
för resa, mat och dryck ledde till upptäckten av lokala bryggerier och destillerier som blev naturliga mötesplatser
kring smak och kreativitet. Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker från hantverksmässiga producenter hade nyligen blivit tillåtet i provinsen, något som paret drömde en dag skulle nå Sverige. Och nu, tio år senare, så ser drömmen ut
att bli verklighet. För tioårsjubileet sammanfaller med ett efterlängtat införande av gårdsförsäljning av alkohol i Sverige, något som Stockholms Bränneri menar kommer gynna verksamhetens synlighet, samt svensk besöksnäring i stort.
”Möjligheten att erbjuda våra produkter på platsen där vi skapar dom har alltid varit en del av visionen. Vi har länge hoppats på gårdsförsäljning, och ser nu fram emot att detta kommer synliggöra oss och andra fantastiska svenska
dryckesproducenter.”, säger Anna Wikner.
Stockholms Bränneri Dry Gin med jubileumsetikett av Fabian Franck finns nu i begränsad utgåva om femtusen flaskor
tillgängliga på Systembolaget. Stockholms Bränneri Dry Gin, 500 ml, 40%, 319 kr. Artikelnummer 39000.
Systembolagets logistik kan göra så att den ordinarie flaskan och jubileumsflaskan är tillgänglig under samma tid. Kontakta
Systembolaget vid eventuella frågor rörande tillgänglighet.