Stockholms restaurangscen har en ny huvudrollsinnehavare: Arenastaden blir Stockholms främsta matcentrum med 22 restauranger i Mall of Scandinavia

Stockholms position som kulinariskt resmål har vuxit fram under det senaste decenniet och det som idag är känt som ”the Nordic Cuisine” har gett huvudstaden en plats på den internationella matkartan. Samma grundidéer som utmärker det nordiska köket – kvalitet, kreativitet och en omsorg om råvaran – har varit vägledande i utvecklingen av Stockholms kommande restaurangnav i Mall of Scandinavia. För det är inte bara imponerande butikskoncept, nyskapande design och förstklassig service som kommer att bjudas på när Mall of Scandinavia öppnar sina portar för världen i september 2015. Över 10 000 kvm har vigts åt att bjuda på en helt ny restaurangupplevelse mitt i hjärtat av Arenastadens nöjesutbud. En rad av Sveriges främsta krögare och matentreprenörer kommer att slå an tonen för upplevelsen med en mix av trendig Fast dining och nyskapande krogar. En av Stockholms mest visionära krögare, Peter Nordin på PDF Brasserie Group, som ligger bakom bland annat Restaurang Prinsen, Wienercaféet och Zink Grill framhåller Arenastadens potential som stadsdel. – Vi ser en helt ny stadsdel växa fram med fantastiska möjligheter där vi vill vara med. Kombinationen av bostäder, huvudkontor och evenemang som Arenastaden kommer att erbjuda är helt unik, säger Peter Nordin, kulinarisk chef på PDF. Det kommer att ge en puls och ett flöde av gäster över hela dagen och kvällen som man knappt ens hittar i Stockholms innerstad. Läget och infrastrukturen runt Mall of Scandinavia och Arenastaden kommer också att göra det lika enkelt och självklart att åka hit för att äta middag och se en film eller shoppa som att åka till Söder eller Stureplan. För att skapa en levande miljö som ständigt ska överraska gästerna kommer flera av restaurangerna att byta skepnad över dygnet – från frukost till midnatt. Ljud och ljus anpassas till sinnesstämning, säsong och tid på dagen. Den öppna arkitekturen bidrar till att sudda ut gränsen mellan restaurang, bar och butik vilket skapar en lustfylld känsla där maten står i centrum. Det ska vara lika enkelt att köpa med sig råvaror hem, njuta av en helkväll eller ta en bit mat på väg till konserten, filmen eller matchen. Givetvis har utbudet en bredd som ska kunna passa olika smaker, tillfällen och plånböcker. Trendiga koncept som Vigårda, Burger Bar Café och Klang market, samsas med populära restauranger som Vapiano, Indian Garden, O’Learys och Zocalo och helt nya koncept som är speciellt framtagna för Mall of Scandinavia, som superitalienska Mangiardino och en lyxig Teppanyakirestaurang. Dessutom har ett antal internationella restauranger valt att göra Sverigedebut just här i Mall of Scandinavia exempelvis turkiska Simit Sarayi och norska succékedjan Egon. Unibail-Rodamco som bygger och driver Mall of Scandinavia vill sätta en helt ny nivå för mat och dryck-upplevelsen i köpcentrum med en satsning kallad ”The Dining Experience”. Konceptet baseras på insikten att besökarna idag ställer högre krav på restaurangutbudet i köpcentrum och att butiker och restauranger tillsammans skapar en ännu högre attraktionskraft. För Mall of Scandinavia innebär det exempelvis att restaurangerna ges större utrymme och ska vara en attraktion i sig själva. – Precis som med allt i Mall of Scandinavia har vi sökt efter koncept och entreprenörer som vågar ta ut svängarna och bjuda på en restaurangupplevelse utöver det vanliga och vi har fått ett enormt gensvar, säger Lars-Åke Tollemark, Managing director Nordic på Unibail-Rodamco. Jag tror att det som lockar är miljön, sammanhanget och inte minst affärsmöjligheterna. Alla lokaler utom en är redan signade. Den sista ytan sparar vi för att kunna presentera något alldeles extra inom ett par månader. De 22 restaurangerna kommer uppskattningsvis ha drygt 4000 platser fördelat på 10 000 kvm och två plan. Dessutom kommer ett antal caféer, barer och kiosker runt om i Mall of Scandinavia att erbjuda fika, grab ’n go och snacks. Samtliga restauranglokaler utom en är signade i dagsläget. Den sista ytan sparas för ett alldeles speciellt koncept som kommer att bli officiellt inom ett par månader. Följande 17 namn är officiella: Service to Table: Buddakahn Teppanyaki – japanskt, första etablering Le Croissant – franskt bistro/café, flagship-restaurang Klang Market – internationellt, flagship-restaurang O’Learys – sports bar, flagship-restaurang Simit Sarayi – turkiskt bageri/café, första etablering i Sverige Mangiardino– italiensk trädgårdsrestaurang, första etablering Bar Burger Café – gourmetburgare, flagship-restaurang Indian Garden – flerfaldigt prisbelönad curryrestaurang Fast Dining: Icha Icha – asiatiskt, flagship-restaurang Neko Sushi – japanskt Asian Wook – asiatiskt SOOK – libanesiskt Max hamburgare – den största Max-restaurangen någonsin Zocalo – mexikanskt, flagship-restaurang La Pasta Veloce – italienskt, första etablering Basilica – internationellt, flagship-restaurang Egon – familjerestaurang, första etablering i Sverige Vigårda – snabbmat De Luxe