CSR, eller Corporate Social Responsibility, är något som Enjoy har fokuserat mycket på den senare tiden. En dedikerad arbetsgrupp har tillsammans med en extern CSR-expert identifierat vad Enjoy som företag kan bidra med för att skapa en bättre värld. Thomas Holstein som är VD på Enjoy betonar att CSR inte är en skrivbordsprodukt utan något som måste förverkligas och levas. -”För oss handlar CSR inte om något som vi ska uppfylla för att tillfredsställa andra. Vi vill göra det här på riktigt och för att vi tror att vi behöver göra mer för att värna om planeten och kommande generationer”, säger Thomas Holstein. Under våren slutförde Enjoy Wine & Spirits förvärvet av siten vinportalen.se som ett led i att satsa på relationen gentemot slutkonsument. I samband med att modervarumärket nu uppgraderas står det också klart att Enjoys gamla vin-community I Enjoy Wine byter namn till Wine & Friends. -”Direktdialogen med slutkonsumenten har alltid varit viktig för oss på Enjoy, men så som den svenska marknaden har utvecklats har denna kanal ökat i värde. Det är genom den dialogen som vi lär oss vad våra kunder vill ha, men även vad de inte vill ha. Många av våra framgångar i hyllan är direkt kopplade till den nära kontakt vi har med våra kunder”, säger Erik Sjöbeck, Marknadschef på Enjoy Wine & Spirits. Wine & Friends och Enjoy Wine & Sprits kommer att vara två identiteter som i mångt och mycket knyter an till varandra. De nya identiteterna går tillbaka till vinfälten och kopplar lekfullt ihop tradition, ekologi och livsnjutning. Kopplingen till CSR-arbetet finns i både färgval, men kanske framförallt i valet av det grafiska uttrycket som antyder till jorden och det naturliga. Enjoy Wine & Spirits nya profil och Wine & Friends kommer att rullas ut under hösten med start i november.
1,2K