Strawberry: Med fullt fokus på gästernas favoriträtter och nordiska råvaror lanserar nu Strawberry nya restaurangkoncept till den nordiska marknaden.
För att ytterligare sänka trösklarna in till hotellen för besökande och locals så lanserar Strawberry nu två nya restaurangkoncept i Norden. Ambitionen är tydlig: Bättre och godare mat och dryck till hungriga i Norden.
– Mat och dryck är oerhört viktigt när resenärer väljer hotell och när människor på orten bestämmer sig för att ta ett hotell till sina hjärtan. För att fortsätta leverera inom detta så lanserar vi nu två tydliga restaurangkoncept där inspirationen kommer från gästerna och deras önskemål men med en touch av mattrender vi ser är växande i världen. Här kommer det hållbara och närodlade in, säger Fredrik Blomberg, SVP Food & Beverage Strawberry.
The Social bar & bistro blir Strawberrys bredaste koncept som lanseras på flest destinationer. The Social är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden. Där serveras en crossovermeny baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.
– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, och lika snabbt ha tallriken framför sig för att hugga in. Här hittar du klassiker som Toast Skagen, Caesarsallad och en riktigt bra burgare, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.
Brasserie NÒR är det andra restaurangkonceptet som nu lanseras i full skala. NÒR har under året etablerats på Quality Hotel Match i Jönköping, Clarion Hotel Umeå och Quality Hotel Grand i Borås och tagits emot väldigt väl av både hotellgäster och locals och till hösten kan tre nya städer se fram emot ett NÒR.
– NÒR är ett brasserie med förkärlek till klassiska rätter skapade på nordiska råvaror men där vi utmanar och uppdaterar med en modern touch. Här kan du förvänta dig igenkänning med en twist! Det här är fullskaliga restauranger i ombonade miljöer där du som gäst kan titta in i det öppna köket och se rätterna tillagas, och du kan spana in det som kan bli ditt nya favoritvin från restaurangens vinvägg, säger Maria Reisö.
Brasserie NÒR satsar på väl utvalda Europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. På NÒR vill man hylla några av världens främsta cocktails.
– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. Även om det verkliga ursprunget till varje drink ofta är mytomspunnet och oklart, har många hotell gjort anspråk på en cocktail med en berättelse därtill. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar – men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.
The Social började öppna upp under sommaren och fortsätter in i hösten. Brasserie NÒR etableras under hösten 2023.
Kommande månader kommer Strawberry fortsätta presentera fler nyheter inom mat och dryck. Satsningar som är resultatet av ett aktivt mat- och dryckesteam med fullt fokus på att uppfatta trender och gästernas önskemål. Målsättningen är tydlig: Strawberry ska vara en självklar spelare på restaurangkartan.
Strawberry presenterar två nya restaurangkoncept – Först ut av The Social-restaurangerna är:
SVERIGE:
Göteborg (Quality Hotel The Weaver, Quality Hotel Winn och Quality Hotel 11)
Helsingborg (Clarion Grand Hotel)
Kristianstad (Quality Hotel Grand)
Linköping (Quality Hotel Ekoxen)
Malmö (Quality Hotel View och Quality Hotel The Mill)
Skövde (Quality Hotel Prisma)
Stockholm (Clarion Hotel Sign, Quality Hotel Arlanda XPO, Clarion Hotel Arlanda Airport Terminal, Quality Hotel Friends och Quality Hotel Globe
Södertälje (Quality Hotel Park)
Uppsala (Clarion Hotel Gillet)
Visby (Clarion Hotel Wisby)
NORGE:
Arendal (Clarion Hotel Tyholmen)
Bergen (Clarion Hotel Admiral, Clarion Bergen Airport och Quality Hotel Edvard Grieg)
Bodø (Quality Hotel Ramsalt)
Drammen (Quality Hotel River Station)
Fredrikstad (Quality Hotel Fredrikstad)
Harstad (Quality Hotel Harstad)
Kolbotn (Quality Hotel Entry)
Kristiansund (Quality Hotel Grand)
Langesund (Quality Hotel Skjærgården)
Oslo (Quality Hotel Expo, Quality Airport Hotel Gardermoen, Quality Hotel 33, Clarion Hotel & Congress Oslo Airport och Quality Hotel Hasle Linie)
Sandnes (Quality Hotel Residence)
Sarpsborg (Quality Hotel Sarpsborg)
Stavanger (Clarion Hotel Air, Clarion Hotel Energy och Clarion Hotel Stavanger)
Stjørdal (Quality Airport Hotel Værnes)
Tromsø (Clarion Hotel The Edge)
Trondheim (Quality Hotel Panorama)
Ålesund (Quality Hotel Waterfront och Quality Hotel Ålesund)
DANMARK:
Köpenhamn (Clarion Hotel Copenhagen Airport)
Brasserie NÒR etableras inledningsvis på följande platser:
SVERIGE:
Borås (Quality Hotel Grand)
Jönköping (Quality Hotel Match)
Stockholm (Clarion Hotel Stockholm och Clarion Hotel Amaranten)
Sundsvall (Clarion Hotel Sundsvall)
Umeå (Clarion Hotel Umeå)
Östersund (Clarion Hotel Grand Östersund)