Styrkebesked från Norrmejerier

av Livets Goda

Norrmejerier är ledande inom smaksatt fil – drygt varannan smaksatt fil som säljs i Sverige kommer från Norrland. Den framgångsrika rikslanseringen av Norrskensfil förstärkte ytterligare positionen som säkrats tack vare varumärkena Verum och Fjällfil.

När Norrmejerier tog steget ut nationellt med sina vårnyheter i februari var det inte bara med ett breddat sortiment. Det var också ett viktigt steg i en större satsning: att dela med sig av Norrland till hela Sverige. Den nationella utrullningen är en del av Norrmejeriers långsiktiga strategi att växa, stärka lönsamheten och skapa en tydligare närvaro i hela landet. Västerbottensost, Verum och Fjällfil samlas ännu tydligare under Norrmejeriers varumärke med ursprunget, kvalitet och 100 procent norrländsk mjölk i centrum.

– När vi växer i hela landet stärker vi samtidigt norrländskt lantbruk. Varje liter mjölk i våra produkter kommer från våra ägare – mjölkbönderna i norr och det här är bara början på en viktig tillväxtresa, säger Victoria Johansson, chef för marknad och innovation på Norrmejerier.

Norrland dominerar i den svenska filhyllan

Verum Hälsofil Blåbär är Sveriges mest sålda smaksatta fil, följd av Verum Hälsofil Jordgubb/Smultron på andraplats. Försäljningen av vårnyheterna har överträffat förväntningarna på flera håll. Norrskensfil sålde dubbelt så mycket som förväntat och Verum Filmjölk Jordgubb/Kiwi hela tre gånger mer. Säsongaren Fjällfil Svarta Vinbär har för närvarande fyra gånger högre försäljning än vad som förväntats.

– Det här är mer än en stark lansering – det är ett tydligt kvitto på att vår kombination av norrländskt ursprung och storslagna smaker möter vad konsumenterna vill ha, fortsätter Victoria Johansson, chef för marknad och innovation på Norrmejerier.