Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Svartvitt ska utmana matjättarnas egna märkesvaror

Svartvitt ska utmana matjättarnas egna märkesvaror

av Livets Goda

Svartvitt: Det senaste årets kärvare ekonomi har inneburit att fler har behövt hålla i plånboken när de handlar mat. Många har valt att handla från kedjornas sortiment av egna märkesvaror (EMV) – en kategori som vuxit lavinartat de senaste åren. Dominansen av EMV hotar dock svenska bönder och matkreatörer. Dessutom innebär det en minskad konkurrens som leder till sämre valmöjligheter i hyllorna för konsumenten. För att belysa detta börjar Mylla.se med en transparent prismodell.

svartvitt

svartvitt

                                                                                      

Utbudet av egna märkesvaror som Ica Basic, Änglamark, Garant har blivit tre gånger så stort under de senaste 17 åren. Kedjornas egna märkesvaror står för hela 27,3 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige under 2021*. Samtidigt visar en färsk undersökning från Livsmedelsföretagen att EMV slår hårt mot svenska livsmedelsproducenter. 82 procent uppger att lönsamheten är sämre eller mycket sämre när deras produktion går till butikerna egna märkesvaror.***

Rickard Sandahl, grundare och VD på Mylla.se, anser att EMV tar bort den personliga relationen mellan de som skapar maten och de som äter den. En utökad EMV-kategori innebär även sämre valmöjlighet för konsumenterna där många mindre producenter försvinner från hyllorna när de inte klarar av den tuffa konkurrenssituationen. Med initiativet Svartvitt vill Mylla belysa problematiken med EMV och förklara fördelen med att välja producenternas varor.

  • Matjättarna satsar allt mer på sina egna märken och nu närmar vi oss ett vägskäl. Antingen låter vi matjättarna växa och vi får trista och anonyma produkter på hyllorna. Eller så väljer vi en väg där konsumenter och producenter kan mötas på en marknad med schyssta villkor. För oss är valet svart eller vitt, säger Rickard Sandahl.

Marknadsandelarna för de tre största dagligvarukedjorna i Sverige uppgick till cirka 90 procent år 2022**. Jättarnas dominans på marknaden innebär inte bara att svenska bönder och matkreatörer får sämre förutsättningar, utan på sikt påverkar det även priset för slutkonsument. Därför använder sig Mylla av en modell där producenten sätter priset och konsumenten kan se hur stor andel av pengarna som går till producenten, handlaren och staten. Genom att vara öppna med hur fördelningen ser ut hoppas Mylla kunna inspirera fler att följa i deras fotspår.

  • För oss är det helt självklart att visa hur vår prisfördelning ser ut och att du som konsument vet att pengarna går till den som lagt ner sin själ i att producera råvarorna. Dessutom blir det tydligt att priset blir bättre när onödiga och dyra mellanhänder är borttagna. Många kanske tror att EMV alltid skulle vara billigare, men sanningen är att när konkurrensen minskar i hyllan så finns det inte längre någon som pressar ned priserna. Man skulle ju önska att det fanns en transparens hos de stora jättarna men vi ska nog inte förvänta oss att de vill prata om hur deras marginaler ser ut, säger Rickard Sandahl.

Initiativet Svartvitt ska sprida kunskap om hur EMV påverkar svenska bönder och matkreatörer och varför det är mer hållbart att handla direkt från producenterna. Du hittar mer information om Svartvitt här

Om Mylla

Mylla är en digital marknadsplats för försäljning och distribution av svenskproducerade matvaror som du handlar helt utan mellanhänder. Mylla grundades i Skåne 2019 av Rickard Sandahl, 2021 anslöt sig lantbrukaren och entreprenören Jens Thulin. Tillsammans har de som mål att gynna svenska bönder och bidra till en större självförsörjning på den svenska matmarknaden. Sedan 2022 finns Mylla även tillgängligt för konsumenter i Stockholm och Göteborgs storstadsområden. Besök Mylla.se för mer information.

Källor:

*https://www.scb.se/pressmeddelande/matbutikernas-egna-varumarken-saljer-tre-ganger-sa-mycket/

**https://kundservice.delfi.se/wp-content/uploads/2022/11/Dagligvarukartan22_v2.pdf

***https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2023/05/livsmedelsforetagen-konjunkturbrev-q1-2023.pdf

RELATERAD LÄSNING