Svenska Baemingo har byggt Europas svar på Sqaure i det dolda – nu bryter de tystnaden och ökar omsättningen med 400 %

av Livets Goda

Utan att ha lagt en krona på marknadsföring har hospitality-plattformen Baemingo i det tysta vuxit via word-of-mouth till att nu vara betrodda av över 500 restauranger, barer, caféer och nattklubbar runt om i Sverige samt ökat omsättningen med 400 %. Nu är de redo att bryta tystnaden – och tar första steget ut på kontinenten.

Baemingo erbjuder en one-stop shop kassalösning för att förenkla verksamhetens alla steg inom restaurang och retail. Grundarna Micha Vlad, Joar Wilk och Faje Gani äger och har ägt flera restauranger och upplevt utmaningarna med många och krångliga system. Det väckte idéen att skapa en lösning för att arbeta smartare, effektivare och framför allt att förenkla det dagliga arbetet.

”Vi såg hur restaurangbranschen var kontrollerad av ett monopol av utdaterade och utnyttjade aktörer. Det var dags att ta branschen in i nutiden och låsa upp dom möjligheter som det medför”, säger Micha Vlad, bolagets medgrundare, VD och tidigare serieentreprenör.

SaaS-bolaget erbjuder ett sammanhängande system för betalningar, bordshantering, kassa, analys, kundlojalitet, självbetjäningskassor och mer för en bransch som historiskt har brottats med en fragmenterad miljö och teknik som ofta daterar tillbaka till tidigt 00-tal. Att restauranger agerar datacenter för komplexa IT-lösningar är vanligt än idag, något som Baemingo vill hjälpa sina kunder komma bort från.

”Vi har byggt en plattform för hospitality och framtidens restaurangupplevelse. Krögare ska inte längre behöva vara begränsade av sin teknik – vare sig dom vill driva sitt etablissemang via en QR-kod eller ett komplett fine dining-upplägg så finns vi där”, beskriver medgrundaren Joar Wilk, som tackade nej till jobb hos Google och Facebook för att vara arkitekt för tekniken bakom Baemingo.

Bolaget grundades 2017 och i fjol var plattformen redo och verksamheten tog fart på riktigt. Bolagets omsättning rusade från 2 till 10 miljoner från 2020 till 2021 – en ökning om 400 % och beräknar att dubblera omsättningen under både 2022 och 2023. Nu lanserar Baemingo internationellt genom att knyta till sig första kunderna utanför Sverige – först ut är Storbritannien och Spanien.

”Gensvaret har varit otroligt i Sverige och nu tar vi steget ut i Europa och har knutit till oss kunder i Storbritannien och Spanien. Vi är Europas svar på Square”, säger Faje Gani, medgrundare på Baemingo, förutom investerare och serieentreprenör har han tidigare varit storägare och VD för Nöjesguiden samt Nordenchef för Twitter.

Micha Vlad, Faje Gani, Joar Wilk samt Baemingos styrelseordförande och ankarinvesterare Mikael Bergkvist är majoritetsägare i Baemingo.

Kundbasen sträcker sig från fine dining-kunder likt Michelin-krogen Gastrologik, Restaurang Prinsen, quick service-kunder som Eggs Inc och Oh Poké till nattklubbar likt East och cafékedjan Fabrique.