Svenskarnas aptit på semlor växer stadigt. Mellan februari 2020 och februari 2024 ökade värdet på de semlor som äts i hemmet från 24,9 miljoner till 45,2 miljoner kronor, en ökning med hela 81 procent. Samtidigt ökade andelen hushåll som köpte hem semlor med 47 procent. Det visar ny statistik från Yougov som kartlagt svenskarnas semmelkonsumtion.

Charlotte Alring, affärschef på Yougov
Den totala mängden semlor som konsumeras i hemmet under februari har stigit från cirka 210 ton till 325 ton semlor på fyra år. Ökningen beror främst på att fler personer – drygt 50 procent – köper semlor och att de köper fler vid varje tillfälle, medan antalet köptillfällen per person ligger stabilt på omkring 1,5 gånger under februari.
– Semmeltraditionen stärks faktiskt år efter år och det är fortfarande den vanliga semlan, inte minisemlor eller andra varianter, som dominerar och vi köper dem oftast i dagligvaruhandeln och på cafe, säger, säger Charlotte Alring, affärschef på Yougov Sverige.
Statistiken visar tydliga mönster i konsumtionen för semlor som äts i hemmet:
- Personer över 70 år är de flitigaste semmelköparna och står för hela 34% av volymen.
- Hushåll utan barn konsumerar betydligt mer semlor än barnfamiljer – 269 ton jämfört med 55 ton under februari 2024.
- Personer utanför storstadsområdena äter mer semlor än storstadsbor – 190 ton jämfört med 134 ton.
Trots att barnfamiljer står för en mindre del av den totala konsumtionen har deras inköp också ökat. Från 2020 till 2024 har barnfamiljernas semmelkonsumtion i hemmet mer än fördubblats, från 27 ton till 55 ton.
– Semlor gillas av alla åldersgrupper. Även om exempelvis äldre konsumenter fortfarande dominerar, ser vi en stark tillväxt i alla segment. Det tyder på att semlan som företeelse står sig långsiktigt stark i den svenska mattraditionen, fortsätter Charlotte Alring.
Konsumenternas hälsomedvetenhet verkar ha begränsad påverkan på semmelkonsumtionen. Både hälsomedvetna och mindre hälsomedvetna konsumenter bidrar till den ökade försäljningen. De som beskriver sig som ”selektivt hälsomedvetna” står för den största andelen av konsumtionen med 192 ton semlor uppätna i hemmet under februari 2024.
Om undersökningen
Inköpen har registrerats av Yougov Shopper & Consumer Intelligence panelmedlemmar under perioden februari 2020 till februari 2024. Försäljningen är beräknad på den enskilda månaden.