Svenskarnas aptit på lösgodis ökar markant under påsken. En ny undersökning från Yougov visar att konsumtionen av lösgodis har stigit med hela 40 procent i volym under mars-april 2024 jämfört med samma period 2020. Detta trots stigande priser på konfektyr.
Den totala volymen på lösgodisförsäljningen för hemmakonsumtion har ökat från 2 700 ton 2020 till 3 800 ton lösgodis under mars-april 2024.
– Vi ser en ökning i svenskarnas lösgodiskonsumtion under påskperioden. Nästan varannan svensk, 44 procent, köper lösgodis under påskveckorna – en ökning med 37 procent sedan 2020, säger Charlotte Alring, affärschef på Yougov Sverige.
Barnfamiljer leder utvecklingen
Särskilt tydlig är trenden bland barnfamiljer där nästan hälften handlar lösgodis under påsken. Detta kan jämföras med 42 procent bland hushåll utan barn. Volymmässigt har försäljningen till barnfamiljer ökat markant och uppgår nu till över 1 090 ton under påskperioden.
Statistiken visar även på en strukturell förändring i hur svenskarna konsumerar lösgodis som äts hemma:
- Störst ökning ses i storstadsregionerna där konsumtionen ökat markant sedan 2020.
- Stockholm uppvisar den största ökningen där 45 procent av hushållen köper lösgodis, en ökning från 30 procent 2020.
- Malmöregionen visar en stadig uppgång till 43 procent.
- Både värde och volym visar en stadigt uppåtgående trend över hela mätperioden.
Priserna stiger kraftigt
Samtidigt som konsumtionen ökar har priserna på lösgodis som äts i hemmet stigit med 21 procent sedan 2020. Genomsnittspriset per kilo är nu 81 kronor jämfört med 67 kronor 2020. Det totala försäljningsvärdet har ökat med 70 procent till över 309 miljoner kronor under mars-april 2024.
– Svenskarna prioriterar godis under påsken trots de kraftiga prisökningarna. Detta tyder på att påskgodiset har en särställning i firandet och att konsumenterna är villiga att betala mer för denna tradition. Så även om priserna stiger ser vi inga tecken på avmattning i konsumtionen, snarare tvärtom, avslutar Charlotte Alring.
Om undersökningen
Inköpen har registrerats av Yougov Shopper & Consumer Intelligence panelmedlemmar under perioden mars-april 2020 till mars-april 2024. Försäljningen är beräknad per respektive månad.
Om Yougov
Yougov är en internationell koncern med huvudkontor i London och 1 800 anställda fördelade på 37 kontor runt om i världen. Uppdraget är att erbjuda insikter om vad världen tycker. Samtliga produkter och tjänster bygger på en detaljerad förståelse av bolagets 26 miljoner registrerade individer för att leverera detaljerade konsumentinsikter. Inom dagligvaruhandeln djupanalyserar Yougovs experter (tidigare GfK) den information som panelmedlemmar registrerar i samband med sina inköp. Det innebär att analyserna av inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln ständigt är uppdaterade.