Svenskarnas bristande matkunskaper – Nytt initiativ ska inspirera unga i köket

av Livets Goda

Allt fler barn och unga får hälsobesvär som kan kopplas till ohälsosamma matvanor. Samtidigt äter många svenskar hämtmat varje vecka, och var fjärde saknar kunskap om hur man bygger en näringsrik måltid, enligt en ny undersökning från HelloFresh. För att inspirera unga att hitta matglädjen har HelloFresh skapat initiativet Mat-timmen, ihop med tv-kocken Markiz Tainton.

Många svenskar saknar grundläggande kunskap om näringslära och inspiration i köket. En ny Verian-undersökning från HelloFresh visar att en av fyra (24%) inte vet hur man bygger en näringsrik måltid, och en femtedel (21%) är osäkra på hur de kan äta mer varierat.

Detta kan få negativa hälsoeffekter. En ny rapport från Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten* visar att allt fler barn och unga i Sverige drabbas av hälsobesvär som övervikt, diabetes typ 2 och frätskador på tänder, som kan kopplas till en ohälsosam livsmedelskonsumtion.

TV-kocken och kokboksförfattaren Markiz Tainton menar att vuxna själva måste hitta matglädjen för att kunna vara goda förebilder och inspirera barn och unga.

– Enligt undersökningen tycker åtta av tio att föräldrarna bär huvudansvaret för att lära barn och unga om matlagning och näringslära. Då funkar det inte att så många inte vet hur man äter näringsrikt och varierat. Föräldrarna är de största inspirationskällorna. För att kunna lära ut måste vi först lära oss själva, säger Markiz Tainton.

Matlagningskunskaper går förlorade i take away-samhället

30 procent av svenskarna uppger att de äter hämtmat varje vecka. För många beror det på bristande inspiration (37%), eller att det är tråkigt att laga mat (18%).

– Hämtmat är ett fantastiskt sätt att lyxa till det, eller som nödlösning när man inte får ihop vardagen. Men bekvämligheten får inte gå så långt att vi förlorar våra kunskaper och rutiner kring matlagning, fortsätter Markiz Tainton.

Hem- och konsumentkunskapen behöver mer utrymme

Många anser att skolan har ett stort ansvar för att lära unga om mat. I dag sker detta främst genom skolans minsta ämne, hem- och konsumentkunskap. Ett ämne som omfattar tre huvudområden: mat, måltider och hälsa, konsumtion och ekonomi samt miljö och livsstil. Totalt ska eleverna få undervisning i dessa ämnen under 118 timmar under hela grundskolan.

HelloFreshs undersökning visar att detta inte räcker till. En majoritet (58%) uppger att deras matvanor inte påverkats av hem- och konsumentkunskapen i skolan, och var tredje (33%) önskar att de fått mer undervisning i matlagning under sin skoltid.

För att inspirera och utbilda unga inom matlagning, hälsa och matsvinn har HelloFresh skapat initiativet Mat-timmen. Genom matlagningstillfällen på grundskolor tillsammans med tv-kocken Markiz Tainton, vill matglädjen väckas hos fler barn. Inledningsvis genomförs aktiviteter på Fredrikshov slotts skola i Stockholm och Brogårdaskolan i Bjuv – hemkommun till HelloFresh distributionscenter i Sverige.

— Vi är oerhört glada över att testa Mat-timmen i samarbete med skolorna och att få möjligheten att laga mat tillsammans med så engagerade elever. Vi är övertygade om att matlagning och näringslära behöver och förtjänar en större plats i både den svenska läroplanen och i hemmen – något som både vår undersökning och Folkhälsomyndighetens senaste rapport tydligt visar, säger Sofia Fattori, gastronomisk chef på HelloFresh.

Barnvänliga recept ska inspirera och inkludera unga
För att motivera och göra det roligare för unga i köket har Markiz Tainton och HelloFresh utvecklat tre nya recept. Recepten är goda och näringsrika och kan tillagas med enklare tekniker och utrustning, för att yngre ska kunna vara med i tillagningen. Dessutom tar recepten inte längre än 25 minuter att tillaga. De frasiga fiskpinnarna, tortillatoasten på kyckling och kycklingpastan med morotsstavar och äppelklyftor går nu att beställa via hellofresh.se. Dessutom har man introducerat fyra barnvänliga tillval som kan läggas till i matkassen.

*Folkhälsomyndigheten

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av HelloFresh Sverige. Den bygger på 1003 intervjuer med den svenska allmänheten 16–79 år. Datainsamlingen mellan 16 januari – 25 januari 2025.