Sverige en stark marknad för Bourgogne

av Livets Goda

Det är emellertid det mousserande vinet Crémant de Bourgogne som är den drivande motorn för exporten till Sverige, närmare bestämt var tredje flaska bourgogne är mousserande. Förra året såldes omkring 700 000 flaskor av bubblande bourgogne i Sverige, en ökning med 25 procent räknat i volym mot året innan. Två av de mest sålda mousserande vinerna i Sverige idag kommer från Bourgogne. Trots lågkonjunktur och de högre priser som vinerna från bourgogne generellt sett betingar, ökade försäljningen av bourgogneviner i Sverige med 5.7 procent i volym och 8.4 procent i värde under 2009 jämfört med året innan. Blickar man bakåt och jämför med försäljningen för 2005, noterar man att vi svenskar idag köper och dricker tre gånger så mycket bourgognevin. Det är en tydlig signal att Bourgogne är ett distrikt på stark frammarsch. Att svenska importörer, sommelierer, konsumenter och vi här på Livets Goda (den tidning som skriver mest om Bourgogne här i Sverige) har ställt in siktet på den nyväckta Bourgogne är tydligt. Det är bara att hoppas att Systembolaget i än större utsträckning än idag fyller på hyllorna med vita, röda och mousserande viner från alla delar av det fantastiska distriktet Bourgogne.