Sveriges mest sålda kaffe får ny design

av Livets Goda

Smak, hållbarhet och morgonkaffe. Det är några saker Löfbergs vill förmedla när man byter design på sitt bryggkaffe. Först ut med den nya designen är Löfbergs Mellanrost Original – Sveriges mest sålda kaffe – som dyker upp i butik från och med vecka 7.

– Nu blir kaffehyllan lite snyggare, men det är naturligtvis samma goda kaffe som tidigare i paketen, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

Den nya designen är resultat av ett gediget insiktsarbete som kombinerats med design- och butikstester. Allt för att inte tappa bort igenkänningen på Sveriges mest köpta kaffe.

– Logotypen och smakbeskrivningen får en mer central roll, och vi har alltid som mål att ha en stor andel lila på förpackningen eftersom vi varumärkesskyddat färgen inom kategorin kaffe. Det är inte många varumärken som har ensamrätt på en färg, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

God respons
Den nya designen är ett viktigt steg i Löfbergs övergripande varumärkesarbete, och man har redan fått positiv återkoppling från kunder och konsumenter.

– Det visar att vi lyckas signalera smak, hållbarhet och morgonkoppen som är den viktigaste koppen på dagen för de allra flesta kaffedrickarna i Sverige. Solstrålarna på paketens framsida gestaltar morgonljuset och är samtidigt en flört med vår hemort och solen i Karlstad. På baksidan låter vi konsumenten följa med på vår hållbarhetsresa från böna till kopp, och bjuder på tips hur man kan bidra till en mer hållbar framtid, säger Lena Rodin.