Hem Vinvärlden Sveriges vinodlare skriver öppet brev till socialministern

Sveriges vinodlare skriver öppet brev till socialministern

av Livets Goda

Öppet brev till Maria Larsson (Kd, socialminister) från Ronny Persson, vinodlare i Åhus och styrelsemedlem i Föreningen Svenska Vinodlare med inriktning Gårdsförsäljning. Felaktiga fakta kring Gårdsförsäljning av alkohol i Sverige Maria Larsson: I ett brev till mig 2009 skrev du att du inte kommer att medverka till att vi får gårdsförsäljning av vin i Sverige om det äventyrar vårt monopol eller vår folkhälsa. Jag är helt överens med dig i denna slutsats och det gäller även hela föreningen Svenska Vinodlare med drygt 300 medlemmar. Ingen av oss vill äventyra vår folkhälsa eller vårt Systembolag. Jag har under 2010 suttit med som expert i utredningen om vissa alkoholfrågor, när det gäller gårdsförsäljning, och kunnat följa debatten på nära håll. Utredningen har gått till grunden med varje problem och till slut kommit fram till följande möjligheter och begränsningar: Alkohol får inte säljas i en öppen butik utan endast i samband med ett försäljningsarrangemang. Man får maximalt sälja 3 liter vin per besökare Man får maximalt sälja 10 000 liter vin per år Det som får mig att skriva detta brev till dig är de felberäkningar som gjorts och som flera politiker nu verkar luta sig mot. Ingen tror nämligen att vårt eget Folkhälsoinstituts analyser skulle kunna innehålla fel eller i värsta fall vara justerade för att visa ett visst resultat. I arbetet med alkoholutredningen fick vi presenterat för oss siffror från FHI som skulle innebära att vi i Sverige skulle kunna tillverka 1 250 000 000 (1 miljard 250 miljoner) liter vin per år, dvs 7 gånger mer än Systembolagets totala försäljning. Man hade helt enkelt räknat fel utan att upptäcka det. Först vid ett påpekande, om att detta i så fall skulle innebära 500 000 nya jobb och 173 miljarder till statskassan varje år, upptäckte man felet och drog tillbaka analysen. Nu har FHI gjort en ny analys och kommit fram till att vi kommer att få 385 fler döda om vi inför gårdsförsäljning i Sverige. För att komma fram till denna siffra har man ändrat förutsättningarna. FHI menar att lagar som instiftas har en tendens att förändras över tiden. Därför utgår man ifrån att det kommer att finnas privata spritbutiker som får sälja all sorts alkohol i obegränsade mängder och som har öppet 71 timmar i veckan. Vilken relevans har detta? Jag har ingen uppfattning om hur du har ställt dig till FHI:s analys men om du tillhör dem som fått intrycket att deras siffror är relevanta skulle jag uppskatta om du bara kunde titta på följande sidor i rapporten SOU2010:98. På sidan 243 – 255 finns FHI:s analys där man beskriver varför man inte vill räkna på utredningens förslag och man presenterar 2 tabeller som innebär 13,4 miljoner liter vin alternativt 28,8 miljoner liter vin per år. Om man räknar på detta innebär det att varje vingård i Sverige ska producera 90 000 flaskor vin per år. Snittet i dag ligger på ca 1000 flaskor. Det innebär att vinodlingarna i snitt skull vara på drygt 20 ha och ha ca 100 000 vinstockar. Det här är siffror som inte har någon förankring med verkligheten och jag ifrågasätter verkligen FHI:s agerande i denna fråga, precis som utredaren Lotty Nordling gör när hon skriver, på sidan 124 i utredningen, att hon avstår från att vidare kommentera Statens folkhälsoinstituts bedömningar och beräkningar eftersom de är orealistiska. Utredningen visar att det finns en lösning som innebär att vi kan ha gårdsförsäljning utan att äventyra vårt monopol eller vår folkhälsa. Jag hoppas därför att du nu kommer att föreslå att vi inom en snar framtid kommer att få möjlighet att få sälja våra viner från gårdarna. Med vänliga hälsningar Ronny Persson

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING