Sydfransk vinjätte investerar i Kina

Södra Frankrikes mäktigaste vinproducent, Robert Skalli har funnits på den kinesiska markaden i tio år. Sedan dess har vinhusets serie Fortant blivit allt populärare bland de kinesiska konsumenterna. Idag säljer Skalli 1.4 miljoner flaskor vin till Asien varje år, varav 34 procent går till Kina. Oftast förlitar sig Skalli på partnerskap med stora, kinesiska distributörer i Kina vilket bidragit till att Fortant finns på vinlistorna på de mest framstående krogarna i storstäderna. Nu står Skalli inför att investera för att fortsätta sin utveckling och närvaro på den kinesiska marknaden. Bland annat kommer företagets Côtes du Rhône – varumärke, Caves Saint-Pierre säljas av en stor importör stationerad i Hongkong. Deras uppgift är att få ut Caves Saint-Pierre-vinerna i ett hundratal större kinesiska städer under hösten. Skallis viner finns även att tillgå i Sverige via importören Interbrands