“Att få folk att öppet kritisera Systembolaget, från importör till anställd är inte alltid lätt. Som jag tidigare nämnt finns en rädsla över att Systembolaget vid sådan kritik på något sätt ”hämnas”. Detta förfarande har Systembolaget hävdat är en ren lögn. Men tyvärr Systembolaget, så är det visst. Jag pratar dagligen med just människor som känner så. Att Systembolaget väljer att blunda för verkligheten är upp till dem. Men sluta hyckla. Jag vet att importörer anser att de måste stryka Systembolaget medhårs så att man på så sätt får in sina viner i butikerna. Krånglar man i kontakten med Systembolaget så kan det straffa sig. Bättre en klapp på axeln. Och Systembolaget är som sagt ett ytterst hycklande företag. ”Vi jobbar för folkhälsan” säger man, och pressar importörer och vinproducenter att sänka priserna på viner, så att vinsterna utraderas och så att importörerna har svårt att ta in kvalitet istället för kvantitet, och SB låter butikerna dominera med boxviner, tetrapacksviner, billiga buteljviner och så vidare och säger sedan att man gör folkhälsan en tjänst. Vilket skitsnack! (Men det här kommer vi belysa mer längre fram, Systembolaget och deras folkhälsoprat och hur mycket substans som egentligen finns här…). De som säger något ont om Systembolaget, dess ibland enkelspåriga inköpare (nej, inte alla!) och allt annat som inte fungerar med detta statliga monopolföretag ljuger, vet inte vad de pratar om eller bara är ute efter att förtala. Jag hävdar fortfarande: Systembolaget agerar med maffialiknande metoder och det baserar jag på det jag möter i mitt yrkesutövande. De som jobbar i Systembolagets butiker runt om i landet vill jag dock ge en eloge till. Det är inte deras fel att deras chefer är trångsynta och självgoda. De butiksanställda runt om i landet kan bara göra så gott de kan med de förutsättningar som ges. Och de gör det bra! Till skillnad från Systembolaget så låter vi i vår artikelserie ”Livets Goda granskar Systembolaget” alla kritiserade komma till tals. Viktigt anser vi så att vi inte själva “”kastar sten i glashus””. Systembolaget har till oss meddelat att vi inte på något sett gett en korrekt eller komplett bild. De personer vi med andra ord talat med har fel. Så nedan följer deras syn på saken. Anders Enquist, chefredaktör Livets Goda Systembolagets kommentar till Livets Godas senaste artikel: ”I ”Livets Goda granskar Systembolaget – del 3” förekommer en rad uppgifter om arbetsvillkor och rekrytering i Systembolaget som behöver förtydligas. Artikeln ger utrymme åt en tidigare anställd och en person som sökt arbete i en av våra butiker att redogöra för bland annat arbetsvillkor och rekryteringsprocesser i Systembolagets butiker. Deras berättelse ger varken en korrekt eller komplett bild. Helena Marstrander berättar i artikeln att hennes kunskaper om vin inte togs på allvar när hon sökt jobb i en av våra butiker. Om så var fallet beklagar vi givetvis det. Men att ha förståelse för Systembolagets uppdrag med att minska alkoholens skadeverkningar är viktigt och därför är det något som är centralt i rekryteringsprocessen. Därav butikschefens fokusering på ansvarsfull alkoholhantering. Att Helena hade goda varukunskaper var ju redan känt. Helena berättar vidare i artikeln att hon valde att sluta som vinrecensent på TV4 på grund av det likformade vinutbudet hon hade att välja mellan. I artikeln får läsaren lätt den felaktiga uppfattningen att Systembolaget är ansvarig för att hon slutade. Att varorna, som TV4 önskar recensera, behöver vara tillgängliga i hela landet är inget som Systembolaget bestämt, utan är ett val TV4 som rikstäckande TV-kanal gjorde. Vi vill poängtera att personer med intresse och kunskaper om mat och dryck alltid är intressanta rekryteringar för Systembolaget – men arbetet som försäljare i butik består av en rad moment utöver dryckeskunskaper. Det dagliga arbetet som försäljare i butik innebär att du växlar mellan att möta kunden, arbeta i kassan, lagerarbete och upplockning av varor. Det finns inget formellt krav på kunskaper om mat och dryck, även om det är meriterande. Alla nya medarbetare genomgår en gedigen introduktionsutbildning som ger dem goda kunskaper för att möta kunderna i butik. Systembolaget har också en omfattande varuutbildning för våra medarbetare så att de ger goda råd och rekommendationer till våra kunder. Artikeln berör också arbetsvillkoren och deltidsarbete inom Systembolaget vilket kräver ett förtydligande. Flertalet av våra kunder besöker oss i slutet av veckan och Systembolaget har precis som de flesta inom handeln behov av deltidsanställda för att ge god service även när behovet är som störst. Systembolaget är medveten om de problem som deltid kan innebära och arbetar aktivt med att skapa bättre förutsättningar för våra medarbetare. Bland annat har vi infört årsarbetstid, som innebär att vi kan hantera den ojämna försäljningen och arbetstopparna på ett bättre sätt.” Lennart Agén, Presschef, Systembolaget AB Livets Goda granskar Systembolaget – del 3 Livets Goda fortsätter sin genomlysning av Systembolaget genom att intervjua alla de som berörs av Sveriges alkoholmonopol. Den här veckan undrar vi hur det är att arbeta för Systembolaget och pratar med Helena och Olle som har olika erfarenheter. Helena Marstrander (bilden) är idag ansvarig sommelier på Adam & Albin Matstudio i Stockholm. Det innebär att hon dels har hand om vinerna där men också att hon har all kontakt med gäster, tar hand om offerter, fakturering och personal. Helena har den treåriga utbildningen ”Restaurang och Måltidskunskap” från Restauranghögskolan i Grythyttan i ryggen med flera kurser i dryckeskunskap. Dessutom har hon flera års erfarenhet i branschen som bland annat sommelier hos Mathias Dahlgren, en av Sveriges bästa restauranger. Helenas första närkontakt med Systembolagets viner var igenom arbetet som vinrecensent på TV4 Nyhetsmorgon. Efter cirka två års tid där hon var tvungen att välja vin ur Systembolagets nyhetslanseringar, valde hon att avsluta samarbetet med TV4. Orsaken var att hon upplevde att hon repeterade sig själv vecka efter vecka. – I arbetet med Systembolagets nyhetssläpp begränsades jag många gånger av att vinerna måste vara tillgängliga i hela landet, säger hon. Då insåg jag hur strömlinjeformat svenskarnas vinutbud är, vilket är tråkigt. Efter en tids mammaledighet ville Helena för ett år sedan prova på en annan infallsvinkel av dryckesbranschen. Därför hörde hon av sig till butikschefen för Systembolagets vinkällarbutik på Regeringsgatan i Stockholm eftersom de har ett större utbud än standardsortimentet. – Jag ville fortsätta arbeta med unika viner och pratade med butikschefen på vinkällarbutiken som bad mig komma förbi och hälsa tisdagen efter. Väl på plats fick Helena en chock när hon välkomnades in i ett rum tillsammans med butikschefen och dennes assistent. – De var inte ett dugg intresserade av vare sig mig eller min kunskap, berättar hon. Min erfarenhet var helt ovidkommande. De framställde enbart alkohol som en fara för samhället och ställde massor av frågor som gick ut på att höra hur jag ställde mig till det och till ansvarsfull alkoholhantering. Helena som själv ser öl, vin och kvalitativ sprit som kulturdrycker och hantverk, ställer sig frågande till bemötandet. – För det första var jag helt oförberedd på att de ville fråga ut mig, de hade bara bett mig komma förbi och hälsa. Sedan slutade mötet med att det enda de hade att erbjuda var en anställning på tio procent med villkor att jag fick ta de arbetspass som blev över. Trots att jag redan när jag kontaktade butiken, berättat att jag var intresserad av en heltidstjänst. Helena som var nybliven mamma kunde omöjligt tacka ja till de arbetsförhållandena. Hon frågade runt bland vänner som arbetar på Systembolaget om det var rimligt att arbeta så. Av dem fick hon bekräftat att många anställda har osäkra villkor. – Det verkar som du som anställd får ta det du får, säger Helena. De beskrev arbetet för mig att det i princip gick ut på att bära kartonger och att sitta i kassan. Jag har inga som helst problem med det men är förvånad att de inte ville veta vad jag kunde om vin. Helenas slutsats är att Systembolaget är ointresserade av sådana som henne. – Jag tror att de själva vill forma och utbilda sin personal. Jag har nog alldeles för starka åsikter om vin och säger vad jag tycker. När hon blev uppringd efter intervjun fick hon återigen veta att de bara hade behov av extrahjälp och att de erbjöd en anställning på tio procent. Helena tackade dock nej till att arbeta på Systembolaget då hon tappat intresset. – När jag tänker tillbaka på det blir jag verkligen upprörd av deras bemötande. Inte bara för min egen skull eftersom jag vet att jag inte är den enda som har fått det bemötandet, säger hon. För mig var statligt lika med tryggt, de borde vara en förebild i att anställa personal och så visar det sig vara tvärt om. Att de dessutom i huvudsak är intresserade av att sälja volymviner gör det inte mer lockande, fortsätter hon. Om de är så intresserad av att begränsa svenskarnas alkoholkonsumtion som de utger sig för, borde de knappast sälja Bag in Box anser jag. Idag hoppas Helena på ett helt annat system där Systembolagets makt reduceras. – Jag drömmer om att Systembolaget inte har monopol på marknaden. Utan att andra aktörer som verkligen brinner för vin och annan kvalitativ dryck kan existera vid sidan av Systembolaget, avslutar hon. Olle (fingerat namn) som arbetat på Systembolaget i många år håller delvis med Helena men menar också att Systembolaget är tvungna att ha mestadels deltidspersonal. – Jag hade tur själv och fick en heltidsanställning efter väldigt kort tid, säger han. Olle som idag arbetar hos en av Sveriges dryckesimportörer slutade sin karriär på Systembolaget som tillförordnad butikschef för en av Sveriges största butiker. – Jag har ju själv anställt mängder av personer på deltid, säger han. Det var ett måste för oss för att få ihop logistiken. I min butik arbetade det 22 personer varav bara fyra var heltidsanställda. Det är en sådan otrolig skillnad på behovet av personal på vardagar och helger. Olle menar att systemet gynnar de som är unga och vill jobba extra medan de som vill satsa och arbeta heltid kommer i kläm. – Som student är det givetvis guld att kunna komma in en lördag och få 100 procent i OB-tillägg, tillägger han. Själv anser Olle att han hade det bra. Som intresserad och engagerad fick han gå mycket kurser. – Dessutom har de ju satsat väldigt mycket på kundservice och att sätta kunden i fokus vilket passade mig, säger han. Olle håller med Helena om att det inte är särskilt stort fokus på dryckeskunskap i Systembolagsbutikerna. – Men det du måste förstå är att för 85 procent av kunderna så krävs det inte, förklarar han. De vill ha snabb, trevlig service och veta vart flaskorna står. Han anser också att det har blivit bättre för de som arbetar på Systembolaget och inte hade någon kunskap med sig. Många butiker har provningar någon gång i månaden. – Men det är klart, jag har aldrig sett en platsannons från Systembolaget där de uttalat eftersöker någon som har kunskap om dryck eller intresse för den delen, fortsätter han. Idag får i alla fall alla som anställs gå en introduktionskurs så de har någon koll på vad de jobbar med. Olle skrattar till när han ombeds uppskatta hur många av de butiksanställda han mött på Systembolaget som har god dryckeskunskap eller mer. – Jag skulle säga mindre än tio procent. Jag blir nästan rädd ibland när jag går in i en butik och inser hur låg nivå de är på. Så visst, Systembolaget borde efterfråga personal som är genuint intresserade av dryck men inte bland studenter och de som arbetar extra. Han erkänner att han varit med om att väldigt dryckeskunniga har valts bort i en rekryteringsprocess för extraarbetare. Orsaken var att de haft för höga förväntningar på hur mycket kundkontakt det faktiskt är i en systembolagsbutik. – Vårt arbete handlade väldigt mycket om att fylla på varor och sitta i kassan, säger han krasst. Även som butikschef är det den typ av sysslor som fyller dina dagar. De som älskar vin tröttnar därför fort och slutar. Det han själv ser tillbaka på med missnöje är den höga produktivitetsnivån som företagsledningen kräver av sina anställda. – Det är väldigt motsägelsefullt till deras uttalade vision om att vara ett serviceföretag i första hand. Men annars var det ok. Jag stannade trots allt i nästan tio år, avslutar han.”
852